in , , ,

Σε διαβούλευση ο νόμος για διαφήμιση και ΜΜΕ

Γράφει ο Δημήτρης Τσουκαλάς

Την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου στις 23:50 αναρτήθηκε στο opengov.gr για διαβούλευση η νομοθετική πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Προεδρίας της Κυβέρνησης υπό τον τίτλο «Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της τροποποιημένης με την Οδηγία (ΕΕ)2018/1808 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Νοεμβρίου 2018, Οδηγίας (ΕΕ) 2010/13 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαρτίου 2010 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης».

Ο λεγόμενος «νόμος Πέτσα» για την διαφήμιση και τα media τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020 και ώρα 21:00 και στις 100 σελίδες του περιλαμβάνει σημαντικές διατάξεις για την αγορά της διαφήμισης, δημιουργώντας νέα δεδομένα.

Τα δύο μέρη

Με τις διατάξεις του Μέρους Α’ του Σχεδίου Νόμου ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο η Οδηγία 2018/1808/ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, η οποία τροποποιεί, λόγω των μεταβαλλόμενων συνθηκών της αγοράς, την Οδηγία 2010/13/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τον συντονισμό ορισμένων νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών-μελών σχετικά με την παροχή υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων (Οδηγία για τις Υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων), η οποία ενσωματώθηκε στο εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας με το Π.Δ. 109/2010 (Α’ 190).

Όσον αφορά τις διατάξεις του Μέρους Β’ στην αιτιολογική έκθεση υποστηρίζεται πως με αυτές «ρυθμίζονται στοχευμένα συγκεκριμένα, κατεπείγοντα ζητήματα, επιλύονται προβλήματα που χρήζουν της άμεσης ανταπόκρισης της Πολιτείας και επιδιορθώνονται ορισμένες αστοχίες της ισχύουσας νομοθεσίας προς όφελος του κοινού και των εμπλεκομένων φορέων στον τομέα της παροχής υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας.

Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκεται η στήριξη των παρόχων υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας για την εύρυθμη και υγιή λειτουργία τους και κατ’ επέκταση τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και των θέσεων εργασίας των απασχολούμενων σε αυτούς. Στόχος μας είναι η διαμόρφωση ενός ευέλικτου και ορθολογικού πλαισίου λειτουργίας, με απλουστευμένες και απλοποιημένες διαδικασίες, διασφαλίζοντας όμως παράλληλα τη διαφάνεια και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της αγοράς και παρεμβαίνουμε ευεργετικά σε διάφορους τομείς του συγκεκριμένου πεδίου δραστηριότητας»

Ξανά στο 9,9% οι επιβραβεύσεις

Εστιάζοντας στις πιο σημαντικές διατάξεις που αφορούν τον χώρο της διαφήμισης, θα πρέπει να αναφέρουμε πως το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως τα μέσα «δικαιούνται να παρέχουν στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους επιβράβευση αποκλειστικά στους διαφημιστές, η οποία υπολογίζεται επί του συνόλου της διαφημιστικής δαπάνης που πραγματοποίησαν σε αυτά. Το ποσοστό της επιβράβευσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το εννέα κόμμα εννέα τοις εκατό (9,9%) επί του συνόλου της ως άνω διαφημιστικής δαπάνης.

Όλα τα παραστατικά, τα σχετικά με τον υπολογισμό και την καταβολή της επιβράβευσης αυτής, κοινοποιούνται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., η οποία χορηγεί αντίγραφο σε όποιον έχει έννομο συμφέρον». Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως το νομοσχέδιο αναφέρει πως «διαφημιστής για την εφαρμογή του άρθρου αυτού θεωρείται μόνο η επιχείρηση που παρέχει διαφημιστικές υπηρεσίες στο σύνολο των πελατών της και συναλλάσσεται με τα μέσα ως συνέπεια αυτών των διαφημιστικών υπηρεσιών, κατόπιν έγγραφης επ` αυτού εντολής των διαφημιζόμενων πελατών της» καθώς και ότι «δεν δικαιούνται επιβράβευσης οι επιχειρήσεις που μεσολαβούν μεταξύ διαφημιστών και μέσων και οι επιχειρήσεις που απλώς συμβάλλονται με τα μέσα χωρίς να παρέχουν εν τοις πράγμασι τις πιο πάνω διαφημιστικές υπηρεσίες».

Σημειώνεται χαρακτηριστικά, μάλιστα, πως «μόνο η απλή αγορά χώρου και χρόνου (εντολή μετάδοσης ή καταχώρισης), έστω και κατόπιν έγγραφης εντολής του διαφημιζόμενου πελάτη, δεν συνιστά διαφημιστική υπηρεσία για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου»

Ακόμη σύμφωνα με το υπο διαβούλευση νομοσχέδιο «η επιβράβευση δεν μπορεί να παρέχεται με τη μορφή ίσης αξίας διαφημιστικού χρόνου ή χώρου» ενώ «απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση καταβολή της ανωτέρω επιβράβευσης από τους διαφημιστές στους διαφημιζομένους. Εάν χορηγηθεί επιβράβευση ανώτερη από την προβλεπόμενη στον διαφημιστή από το μέσο ή υπάρξει καταβολή της επιβράβευσης αυτής από τον διαφημιστή στον διαφημιζόμενο, επιβάλλεται στον διαφημιστή ή και στον διαφημιζόμενο, εάν συντρέχει περίπτωση λήψης απ` αυτόν επιβράβευσης κατά τα ανωτέρω, με πράξη της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. πρόστιμο ίσο με το πενταπλάσιο του ποσού αυτού. Εάν καταβληθούν οι μη επιτρεπόμενες επιβραβεύσεις από τις διατάξεις της παρούσας, αυτές θεωρούνται ως αχρεωστήτως καταβληθείσες και επιστρέφονται σε αυτόν που τις κατέβαλε. Ο έλεγχος της Δ.Ο.Υ. για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής μπορεί να επεκτείνεται στις επιχειρήσεις που μεσολαβούν για την πραγματοποίηση της διαφήμισης ή της καταχώρισης, καθώς και στις επιχειρήσεις που αφορά άμεσα η διαφήμιση ή καταχώριση»

Επιπτώσεις στα media spec

Επίσης το νομοσχέδιο κάνει λόγο για τις «μη εξουσιοδοτημένες πωλήσεις διαφημιστικού χρόνου», με μια ρύθμιση, που, μάλλον, θα έχει επιπτώσεις στα media spec. Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο αναφέρει τα εξής: «Μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού χώρου ή χρόνου συνιστά:

(αα) κάθε πώληση διαφημιστικού χώρου ή χρόνου από διαφημιστή σε διαφημιζόμενη επιχείρηση, όταν ο διαφημιστής, κατά τον χρόνο σύναψης της συμφωνίας πώλησης, δεν έχει προαγοράσει τον πωλούμενο διαφημιστικό χώρο ή χρόνο,

(αβ) κάθε σύμβαση με την οποία διαφημιστής δεσμεύεται έναντι διαφημιζόμενης επιχείρησης σχετικά με την τιμή ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) στην οποία θα της διαθέσει διαφημιστικό χώρο ή χρόνο, ή εγγυάται την τιμή ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) στην οποία θα της διαθέσει διαφημιστικό χώρο ή χρόνο, όταν ο διαφημιστής κατά τον χρόνο σύναψης της συμφωνίας αυτής δεν έχει ήδη συμφωνήσει τις αντίστοιχες τιμές ή κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) με μέσα της παρ. 1,

(αγ) οποιαδήποτε σύμβαση, συναλλαγή ή αλληλουχία συναλλαγών, μεταξύ δύο ή περισσότερων συμβαλλόμενων, με ισοδύναμο οικονομικό αποτέλεσμα και

(αδ) οποιαδήποτε σύμβαση μεταξύ διαφημιστή και διαφημιζόμενης επιχείρησης που παραπέμπει άμεσα ή έμμεσα στους εκάστοτε τιμοκαταλόγους μέσων χωρίς συγκεκριμένη προηγούμενη δέσμευση των μέσων ενημέρωσης ως προς την τιμή ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης και για συγκεκριμένο όγκο και για συγκεκριμένη χρονική περίοδο».

Τονίζεται πως συμφωνία που πληροί τα παραπάνω κριτήρια συνιστά «μη εξουσιοδοτημένη πώληση ακόμα και αν:

(βα) το σχετικό τιμολόγιο του διαφημιστή για την καταβολή της αμοιβής του εκδίδεται σε χρόνο μεταγενέστερο της σύναψης της συμφωνίας,

(ββ) αναφέρεται σε τιμή πώλησης που είναι σταθερή ή κυμαινόμενη, ή μέση τιμή, ή προσδιορίζεται από πριν με βάση κάποιο συντελεστή, όπως συντελεστή αύξησης η μείωσης του κύκλου εργασιών της διαφημιστικής αγοράς» καθώς και ότι «απαγορεύεται και είναι απολύτως άκυρη κάθε μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου και κάθε σύμβαση που περιλαμβάνει μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού χρόνου». Επιπλέον το νομοσχέδιο αναφέρει πως «απαγορεύεται κάθε άμεση ή έμμεση οργανωμένη και συστηματική ή μη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ διαφημιζόμενων επιχειρήσεων ή/και διαφημιστών, ή μεταξύ των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, σχετικά με τις τιμές πώλησης ή τις μέσες τιμές πώλησης ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) ή τη διαφημιστική δαπάνη για την αγορά διαφημιστικού χώρου ή χρόνου από μέσα»

Ονομαστικές μετοχές για τις διαφημιστικές

Οι διαφημιστικές επιχειρήσεις, εφόσον λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες, έχουν υποχρεωτικά ονομαστικές μετοχές. Εφόσον οι μετοχές αυτές κατέχονται από άλλη ανώνυμη εταιρεία, οι μετοχές αυτής της εταιρείας πρέπει να είναι ονομαστικές και ούτω καθεξής μέχρι φυσικού προσώπου. Από την υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται οι εταιρείες που είναι εισηγμένες σε ημεδαπό ή αλλοδαπό χρηματιστήριο αξιών, καθώς και οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες και οι εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου.

Η νέα «πλατφόρμα»

Μια νέα μορφή της περιβόητης «πλατφόρμας» για την διάθεση διαφημιστικού χρόνου εισάγει το σχέδιο νόμου καθώς προβλέπει πως οι ι πάροχοι υπηρεσιών τηλεοπτικού περιεχομένου, οι οποίοι λειτουργούν στην Ελληνική Επικράτεια και εκπέμπουν μέσω επιγείου δικτύου ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, δύνανται να αναπτύξουν ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου από κοινού. «Το ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου μπορούν να το αναπτύξουν και να το λειτουργήσουν είτε οι ίδιοι οι πάροχοι, μέσω ενός νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου στο οποίο θα είναι μέτοχοι, είτε να το αναθέσουν σε τρίτο» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Το ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης μπορεί να έχει τη μορφή ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στην οποία διασφαλίζεται η ελεγχόμενη πρόσβαση των χρηστών του και δύναται να περιλαμβάνει για τις συναλλαγές διάθεσης διαφημιστικού χρόνου:

(α) ένα ηλεκτρονικό σύστημα καταχώρησης εντολών δέσμευσης διαφημιστικού χρόνου, με βάση προκαθορισμένες τιμές που αναρτούν στο σύστημα για κάθε διαφημιστική ζώνη οι πάροχοι,

(β) ένα ηλεκτρονικό σύστημα δημοπρασίας, μέσω του οποίου προσδιορίζονται οι τιμές πώλησης των προϊόντων των παρόχων, πραγματοποιούνται οι συναλλαγές μεταξύ πωλητών και αγοραστών, κατανέμεται ο διαφημιστικός χρόνος και υπολογίζονται οι χρεώσεις ανά διαφημιζόμενο και οι αμοιβές των συμμετεχόντων,

(γ) μία διαχειριστική εφαρμογή με τη μορφή ενός συστήματος τιμολόγησης, εισπράξεων και εκκαθαρίσεων των συναλλαγών που έχουν καταγραφεί στο σύστημα ή έχουν διενεργηθεί με το σύστημα.

4. Κάθε πάροχος αποφασίζει ελεύθερα ποιες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του συστήματος θα χρησιμοποιεί.

Το ηλεκτρονικό σύστημα πρέπει:

(α) να επιτρέπει στους παρόχους την ελεύθερη διαμόρφωση της εμπορικής πολιτικής τους,

(β) να επιτρέπει τη δυνατότητα προαγοράς διαφημιστικού χρόνου,

(γ) να μην επιτρέπει στους συμμετέχοντες να έχουν πρόσβαση σε ευαίσθητες εμπορικές πληροφορίες των λοιπών συμμετεχόντων.

(δ) να διασφαλίζει την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Τι θα γίνει με τα πιστωτικά τζίρου

Τέλος, το νομοσχέδιο ορίζει στην ουσία πως όσοι διαφημιζόμενοι τύχουν των «φοροκινήτρων» που προκηρύχθηκαν πρόσφατα για την διαφήμιση δεν θα δικαιούνται να λάβουν πιστωτικά τζίρου από τα κανάλια ήδη από φέτος. Συγκεκριμένα στις προϋποθέσεις για την προσαυξημένη έκπτωση διαφημιστικής δαπάνης κατά τα φορολογικά έτη 2020 και 2021 προστέθηκε και η πρόβλεψη «να μην έχει λάβει η επιχείρηση το φορολογικό έτος 2020 και το φορολογικό έτος 2021 αντίστοιχα πιστωτικό τιμολόγιο που αφορά έκπτωση κύκλου εργασιών (τζίρου) διαφημιστικής δαπάνης, καθώς και κάθε άλλης μορφής έκπτωση βάσει στόχων του άρθρου 12 του ν. 2328/1995 (Α’ 159)».

Πηγή : Advertising.gr

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

25 Χρόνια Nova–25 Χρόνια μεγάλου σινεμά!

Το Netflix στην Vodafone TV