in ,

LoveLove

Θέλω να αλλάξω το Format του σταθμού μου. Μερος Β.

Στο A μέρος από το άρθρο μας “Θέλω να αλλάξω το music Format του σταθμού μου”
ασχοληθήκαμε με όλα εκείνα τα στοιχεία,που πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του πριν καν
μπει στην διαδικασία να αποφασίσει ποιο Format ταιριαζει καλύτερα στην ραδιοφωνική αγορά
της περιοχής του.

Και φυσικά ποιο είναι εκείνο το μουσικό προφίλ που θα επιτρέψει στον
σταθμό να είναι κερδοφόρος, να έχει έσοδα, διότι ΜΟΝΟ οι ιδιοκτήτες των σταθμών έχουν
ρεαλιστική γνώση και ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ εικόνα για το πόσο πολυέξοδος είναι ένας ραδιοφωνικός
σταθμός. Μικρός η μεγάλος, δεν παίζει ρόλο.

Και, λυπάμαι που το λέω, είναι πολυτέλεια που
δεν την αντέχει κανείς πια οικονομικά, να έχει έναν ραδιοφωνικό σταθμό που να «μπαίνει
μέσα κάθε μήνα» αλλά να, παίζει «ωραία μουσική».

Υποθέτουμε λοιπόν ότι μετα από την έρευνα αγοράς που έχουμε κανει και μετά από μια
προσεκτική αξιολόγηση καταλήξαμε σε ένα κατάλληλο Format για την πόλη μας.
Να διευκρίνισουμε και κάτι που είναι σημαντικό .

ΔΕΝ υπάρχουν στο ραδιόφωνο μόνο τα
«κλασσικά» Format CHR, AC, ROCK, JAZZ, NEWS TALK, SOFT AC, SPORTS RADIO,
TOP 40, RELIGIUS, JACK FORMAT, CLASSIC, COUNTRY, etc Ναι είναι αλήθεια, ότι σε
πολλα μέρη του πλανήτη, παρατηρείται το φαινόμενο κάποια διαφορετικά – ασυνήθιστα –
Format ραδιοφώνου να είναι επιτυχημένα και κερδοφόρα.

Μέχρι και Family Radio Format
υπάρχει για ραδιοφωνικούς σταθμούς που στοχεύουν σε ακροατήριο κυρίως μικρα παιδιά και
γονείς.

Αυτό λοιπόν που θέλω να επισημάνω, είναι να μην μας φαίνεται παράξενο, όταν ένα
«διαφορετικό» Format κερδίζει αξιόλογο – στον αριθμό – ακροατήριο. Και σίγουρα ΔΕΝ είναι
τυχαίο όταν συμβαίνει αυτό.

Οι παράγοντες συνήθως είναι είτε η απουσία στην ίδια περιοχή
ραδιοφωνικού σταθμού που να διαθέτει προφιλ ανταγωνιστικό για το ίδιο κοινό, η απουσία
γενικώς ραδιοφωνικών σταθμών των οποίων το προφίλ να κανει θραύση σε όλες τις ηλικίες.

Καταλήγοντας λοιπόν θα λέγαμε το εξής πολύ απλό, όταν ένας ραδιοφωνικός σταθμός
έχει επιτυχία με οποιοδήποτε Format, ΔΕΝ είναι τυχαίο. Υπάρχει λόγος, και ο λόγος
είναι ότι υπάρχει το ανάλογο κοινό για το συγκεκριμένο προφίλ .

Στην ελληνική αγορά όπως συμβαίνει και σε όλες τις ραδιοφωνικές αγορές του κόσμου
υπάρχουν βασικά 2 κατηγορίες από Format. Η μια κατηγορία είναι φυσικά τα Διεθνή Format
(CHR, AC, ROCK, JAZZ, NEWS TALK, SOFT AC etc) και η δεύτερη κατηγορία βασικά
περιλαμβάνει τα Format με τα εγχώρια μουσικά είδη που – για την πατρίδα μας – είναι μεταξύ
άλλων η Ελληνική pop, Εντεχνη μουσική, ελαφρολαικό, ελληνική ροκ, Λαικά, παραδοσιακή
μουσική κτλ

Με λίγα λόγια η εγχώρια μουσική κάθε χώρας δημιουργεί και τα δικά της εγχώρια Format για
τους αντίστοιχους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Στις χώρες της Λατινικής Αμερικής για
παράδειγμα υπάρχουν αντίστοιχα Format που απαρτίζονται από κάθε είδους “latin”
ακούσματα κτλ.

Αυτό όμως που παρατηρείται σε ΟΛΕΣ τις χώρες και φυσικά και στην Ελλάδα, είναι ότι
συγκεκριμένα Format του εξωτερικού και συγκεκριμένα ελληνικά Format εγχώρια, είναι αυτά
που κερδίζουν περίπου το 93% της ραδιοφωνικής αγοράς.

Με βάση αυτό το φαινόμενο
πιστεύω ότι αξίζει να ασχοληθεί κανείς περισσότερο με αυτά τα Format Ραδιοφώνου. Και
παλι, το διευκρινίζω, δίχως καμία διάθεση, «υποβίβασης» των υπόλοιπων Format που
υπαρχουν.

Απλά, για να γίνει εντελώς κατανοητό, ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΑ
FORMAT ΠΟΥ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ ΤΗΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΥΡΩΣΤΙΑ ΤΩΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ.

Κατοπιν τούτου επιλέγω μερικά που πάντα ξεχωρίζουν με τυχαία σειρά.

CHR( Διεθνές και ελληνικό ρεπερτόριο) Contemporary Hit Radio

ΔΙΕΘΝΕΣ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ Περιλαμβάνει όλες τις ΤΩΡΙΝΕΣ διεθνείς επιτυχίες pop rock etc που σαρώνουν στα chart του πλανήτη. Μερικοί αντιπροσωπευτικοί καλλιτέχνες των τελευταίων 3 δεκαετιών είναι οι εξής Rihanna, Katy Perry, Dua Lipa, Maroon 5, Bruno Mars, Billie Eilish, Maluma, Lewis Capaldi, Shakira,Taylor Swift, Justin Timberlake, Pink etc

Όμως και η ίδια η κατηγορία CHR έχει κατά τόπους πολλές υποκατηγορίες. Ραδιοφωνικοί σταθμοί ανα τον κόσμο, δίνουν ένα τοπικό χρώμα ανάλογα με τα ακούσματα των ακροατών της περιοχής τους που σημαίνει ότι και το CHR ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.

Σε κάθε χώρα οι καλλιτέχνες γνωρίζουν πολλες φορές επιτυχία με ένα διαφορετικό τραγούδι, η καποιος καλλιτέχνης γνωρίζει γενικώς μεγάλη επιτυχία μόνο σε ορισμενες χώρες και πάει λέγοντας. Κατά συνέπεια και αυτό, επηρεάζει το playlist ενός ραδιοφωνικού σταθμού CHR ανα χώρα και περιοχή πολύ συχνά, και το κάνει πολύ διαφορετικό.

Κατά βάση πάντως οι μεγάλες τωρινές pop rock επιτυχίες είναι αυτές που απoτελούν το ρεπερτόριο στην κατηγορία CHR διεθνώς. Αυτό όμως σημαίνει ότι ένας local καλλιτέχνης της pop και με ξένο στίχο μπορει να βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις των ακροατών της CHR στην πατρίδα του.

Για παράδειγμα στην Ελλάδα η Ελενη Φουρειρα είναι μια τέτοια περίπτωση. Στο Μεξικό η στην Βραζιλία αναλόγως είναι καποιοι πολύ δημοφιλείς «ντόπιοι» καλλιτέχνες που και αυτοί με τη σειρά τους με μεγαλη επιτυχία στις χώρες τους, βρίσκονται δίπλα δίπλα με τους παγκοσμίως καταξιωμένους τραγουδιστες Ariana Grande, Ed Sheeran, Camilla Cabello, AvaMax, Sia,Taylor Swift, Tones and I etc. Κατά συνέπεια σε κάθε χώρα η λίστα των καλλιτεχνών για σταθμούς CHR βασικά ποικίλει.

Και φτάνουμε στο «ελληνικό» CHR

Ναι ουσιαστικά υπάρχει και «ελληνικό» CHR με ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ και καλλιτέχνες όπως Τάμτα, Έλενα Παπαρίζου, Σάκης Ρουβάς, Γιώργος Σαμπάνης, Ελενη Φουρέιρα, Ονειράμα, Μέλισσες, ΟΝΕ, Going Through, Διονύση Σχοινά κτλ. Κατά βαση το pop rock άκουσμα που γνωρίζει μεγαλη επιτυχία στα charts της χώρας μας είναι αυτό «απαρτίζει» το ρεπερτόριο της «ελληνικής» CHR λίστας .

Οπότε τι μεταδίδουμε από τον σταθμό μας? Από την προσωπική μου εμπειρία συνιστώ τις εξής λύσεις που θεωρώ ότι έχουν μεγαλύτερη επιτυχία στις ραδιοφωνικές αγορές της Ελλάδας¨:

1. Playlist αποτελούμενο 100% από διεθνείς επιτυχίες δηλαδή CHR δίχως ελληνικές επιτυχίες

2. Playlist αποτελούμενο 80% από διεθνείς επιτυχίες και 20% από ελληνικές δηλαδή CHR ξένο και ελληνικό μαζί

3. Playlist αποτελούμενο 100% από ελληνικές επιτυχίες δηλαδή «ελληνικό» CHR δίχως ξένες επιτυχίες

4. Playlist αποτελούμενο 80% από ελληνικές επιτυχίες και 20% από διεθνείς επιτυχίες, δηλαδή «ελληνικό» CHR και ξένο μαζί

Αναφορικά με τις αναλογίες κατά περίπτωση τα ποσοστά μπορεί να είναι και 90% και 10% αντίστοιχα

Τα mixed Format CHR συνήθως έχουν μεγαλύτερη ανταπόκριση ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Σχετικά με τις ηλικίες στις οποίες απευθυνόμαστε είναι κατά κύριο λόγο οι πιο νεαρές ηλικίες. Το ρεπερτόριο του CHR ξεκινάει από τις ηλικίες 13-14 και καταλήγει οριακά στις ηλικίες 24- 30, μέχρι 34. Το νεανικό κοινό σε αυτό το Format πάντα δίνει δυναμική στον σταθμό αλλα όχι και ανάλογη κερδοφορία.

AC, SOFT AC, HOT AC (Διεθνές) Adult Contemporary Radio

ΔΙΕΘΝΕΣ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ Περιλαμβάνει όλες τις διεθνείς επιτυχίες pop rock etc χρονικά από μια 10ετία με 15ετία και πίσω, μέχρι και την δεκαετία του 70 οριακά την δεκαετία του 60. Όπως γίνεται κατανοητό από τον χαρακτηρισμό Adult, απεθύνεται σε ενήλικες, κυρίως μέχρι τις ηλικίες των 55 για τους γηραιότερους ακροατές και μέχρι τα 25 για τους πιο νέους.

Είναι το πιο «ανοικτό» Format και το πιο ευέλικτο. Γιαυτό είναι και το πιο «επικίνδυνο». Η δυνατότητα να προσθέσεις στο playlist του AC Format καταρχήν τραγούδια με tempo soft, medium και up, αμέσως δημιουργεί και υποκατηγορίες στο ίδιο το είδος όπως HOT AC έαν το μεσο tempo των τραγουδιών είναι medium και up και Soft AC όταν τα τραγούδια κατά κορον είναι soft στο tempo τους.

Σε αυτή τη περίπτωση ο σταθμός χαρακτηρίζεται και ως Easy Listening. Η συγκεκριμένη κατηγορία σίγουρα αποτελεί τον στόχο πολλών ιδιοκτητών ραδιοφωνικών σταθμών που προσανατολίζονται σε διεθνές ρεπερτόριο. Οι ηλικίες που ακούνε AC, SOFT AC, HOT AC είναι και εκείνες που φέρνουν την κερδοφορία σε έναν σταθμό διότι αποτελούνται από ακροατές με εισόδημα.

Όμως η μεγαλη ποικιλία από τους καλλιτέχνες που απαρτίζουν αυτό το Format δημιουργεί μια έξτρα δυσκολία στο σεταρισμα μιας κατάλληλης λίστας με επιτυχημένη στόχευση σε συγκεκριμένο κοινό.

Μερικοί αντιπροσωπευτικοί καλλιτέχνες των τελευταίων δεκαετιών είναι οι εξής

  1. Madonna, Elton John, Celine Dion, Adele, Air Supply, Mariah Carey, Rod Stewart, Depeche Mode, Billy Joel, Toto, Duran Duran, Cutting Crew,Kansas, Lionel Richie, Perry Como, Fleetwood Mac, Amy Grand, Johnny Mathis, Michael Jackson, Lettermen, Beatles, 5th Dimension, Culture Club, David Bowie, Tina Turner, Cher, Dianna Ross, Kool and the Gang,Whitney Houston, Michael Bubble,George Michael, Frank Sinatra,Barry White κτλ μέχρι και Ed Sheeran από τους νεότερους.

Όπως σε όλα τα Format έτσι και σε αυτό είναι απαραίτητη η πολύ προσεκτική επιλογή των τραγουδιών, να είναι μόνο επιτυχίες και ο music scheduler που θα αναλάβει το ρολόι music clock του σταθμού θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός με την κατανομή των τραγουδιών στις σωστές κατηγορίες.

(Συνεχίζεται)

What do you think?

Written by Kostas Sitopoulos

Ξεκίνησε το 1982 να ασχολείται με το πειρατικό ραδιόφωνο. Αρχικά διαβάζε μανιωδώς Τεχνική Εκλογή, τον Ερασιτέχνη, τις Ηλεκτρονικές Κατασκευές κτλ. Και μετα ένα ξεχωριστό δώρο του άλλαξε την ζωή. Ένας ξαδελφός του, ραδιοπειρατής στα Μεσαία, του έκανε δώρο ένα μικρό πομπουδάκι στα FM. Αυτό ήταν. Ακολούθησαν άλλοι μεγαλύτεροι πομποί και τελικά ακολούθησε το 1986 και το πρώτο δικαστήριο για ραδιοπειρατία. Στα 17 του δηλαδή. Λίγο αργότερα ξεκίνησε να σπουδάζει ηχολήπτης στην Σχολή Παπαντωνοπούλου αλλά τα παράτησε για να πάει στρατό. Όμως δεν παράτησε και το ραδιόφωνο. Μέσα στα επόμενα χρόνια τον φιλοξένησαν τα μικρόφωνα των Jeronimo Groovy 88.9 FM, Galaxy 92, Αθηνα 984, Kiss FM, Klik FM, Best Radio, Mad Radio, Easy FM, Nostos, Λάμψη FM κτλ. Και τότε ήρθε η πιο ενδιαφέρουσα επαγγελματική πρόταση. Να αναλάβει Διευθυντής Προγράμματος του VILLAGE FM 88,3. Ο σταθμός που μέσα σε 14 μήνες συγκέντρωσε 535.000 ακροατές στην Αθήνα, αγγίζοντας το 13,3 % ακροαματικότητα, νούμερο ρεκόρ για σταθμό με ξένο ρεπερτόριο, ακόμη και σήμερα. Επειτα πήγε για 2 χρόνια στην Κύπρο ως Διευθυντής προγράμματος και Σύμβουλος σε θέματα ραδιοφώνου. Παράλληλα έμπλεξε και με τον περιοδικό Τύπο, ακόμη και με εφημερίδες κτλ, αλλα πάντα η Νο1 αγάπη του ήταν και είναι το ραδιόφωνο. Μέχρι και σήμερα.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ενισχύεται συνεχώς η πλατφόρμα της Nova

Θέλω να αλλάξω το Format του σταθμού μου. Μερος Γ.