in ,

LoveLove

Η Νέα Ραδιοφωνική Συμμαχία: Ευκαιρία Καινοτομίας ή Ανατροπή Ισορροπιών στην Αγορά;

Ευκαιρία εξέλιξης ή πρόκληση ανταγωνισμού;

Η ίδρυση της Ελληνικής Ραδιοφωνικής Εκδοτικής Α.Ε. από Frontstage, Αττικές Εκδόσεις και Audiomax σηματοδοτεί μια σημαντική εξέλιξη στο ραδιοφωνικό τοπίο, με στόχο τη δημιουργία νέων πλατφορμών πολλαπλής μετάδοσης, live streaming, podcasts και διαδραστικού περιεχομένου.

Με 12 ραδιοφωνικούς σταθμούς και ισχυρά media brands, το ισχυρό κονσόρτιουμ των τριών ομίλων διαμορφώνει τον τρίτο μεγαλύτερο επιχειρηματικό πόλο στη ραδιοφωνική αγορά, μετά τον Όμιλο ΣΚΑΪ , ομιλο Antenna και την Alter Ego Media 

Ο Απόλυτος Έλεγχος του 67% της Ραδιοφωνικής Ακροαματικότητας

Η σημασία αυτής της συμμαχίας γίνεται ακόμη πιο εμφανής αν εξετάσουμε την ακροαματικότητα των σταθμών της Frontstage, των Αττικών Εκδόσεων και της Audiomax. To ραδιοφωνικό κονσόρτιουμ αποκτά πλεονεκτική θέση στην αγορά, γεγονός που συνεπάγεται τεράστια διαπραγματευτική δύναμη τόσο στη διαφημιστική πίτα όσο και στη διαμόρφωση του ραδιοφωνικού περιεχομένου.

Αναλυτικά, το νέο σχήμα ελέγχει σταθμούς που καλύπτουν όλο το φάσμα του ραδιοφωνικού κοινού, από mainstream και έντεχνο μέχρι εναλλακτικό και παιδικό περιεχόμενο. Σύμφωνα με τις πρόσφατες ακροαματικότητες, τα ποσοστά έχουν ως εξής:

Frontstage Entertainment:
Μελωδία 99.2 – 7.8%
HiT 88.9 – 6.7%
En Lefko 87.7 – 4.3%
RED 96.3 – 5.9%
Kids Radio 88.6 – 3.7%

Audiomax:
Δρόμος 89.8 – 6.6%
Talk Radio 98.9 – 1.2%
Δίεση 101.3 – 7.0%

Αττικές Εκδόσεις:
Athens DeeJay 95.2 – 6.4%
Rock FM 96.9 – 5.9%
Λάμψη 92.3 – 6.6%
Best 92.6 – 4.8%

Η συγκέντρωση ενός τόσο μεγάλου ποσοστού ακροαματικότητας (66,9%) δίνει στο νέο σχήμα σημαντική επιρροή στην αγορά, κάτι που αναπόφευκτα θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό και τη διαφημιστική κατανομή.

Σύγκρουση Συμφερόντων ή Νέες Ισορροπίες;

Η διπλή ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου της νέας εταιρείας, ο οποίος κατέχει επίσης τη θέση του Προέδρου της ΕΙΙΡΑ, ενδέχεται να προκαλέσει προβληματισμούς σχετικά με τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλα τα μέλη της Ένωσης.

Πώς μπορεί να εξασφαλιστεί η ισότιμη μεταχείριση όλων των ραδιοφωνικών σταθμών στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον;

Όταν τρεις όμιλοι συνασπίζονται και αποκτούν τον έλεγχο σημαντικού μεριδίου της αγοράς, υπάρχει ο κίνδυνος να επηρεαστούν οι όροι ανταγωνισμού. Οι μικρότεροι ή ανεξάρτητοι ραδιοφωνικοί σταθμοί μπορεί να βρεθούν σε μειονεκτική θέση, καθώς οι διαφημιστικές δαπάνες και οι ευκαιρίες συνεργασιών ενδέχεται να κατευθύνονται προς τα μέλη του νέου μεγάλου σχήματος. Αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου η διαφημιστική πίτα και η πρόσβαση στην αγορά δεν θα είναι ισότιμα κατανεμημένες, περιορίζοντας τις επιλογές για διαφημιζόμενους και media agencies. 

Μείωση του ρόλου των διαφημιστικών εταιρειών & media shops;

Με ένα τόσο ισχυρό χαρτοφυλάκιο σταθμών, η συμμαχία των τριών μετόχων αποκτά άμεση πρόσβαση στους διαφημιζόμενους, γεγονός που μπορεί να περιορίσει τον ρόλο των Μedia Αgencies και να αλλάξει τους όρους της αγοράς.

Αποκλεισμός μικρότερων σταθμών από την πίτα της διαφήμισης;

Πώς θα διασφαλιστεί ότι οι ανεξάρτητοι ραδιοφωνικοί σταθμοί θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση σε μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες και δεν θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση έναντι ενός “κλειστού club” των μεγάλων ομίλων;

Επιρροή στις τιμές διαφήμισης & εμπορική δύναμη;

Όταν τρεις μεγάλοι όμιλοι ελέγχουν ένα μεγάλο ποσοστό της αγοράς, αποκτούν διαπραγματευτική δύναμη στη διαμόρφωση ενιαίων τιμών, ενδεχομένως πιέζοντας προς τα κάτω τις προμήθειες των media shops και των διαφημιστικών εταιρειών.

Αλλαγές στο ραδιοφωνικό περιεχόμενο και στις ηχογραφήσεις: Τι ρόλο θα έχουν οι επαγγελματίες εκφωνητές της ΣΕΔΙΚΕ;

Το νέο σχήμα φαίνεται πως προσανατολίζεται στην υιοθέτηση ενός in-house μοντέλου για την παραγωγή διαφημιστικών spots και podcasts. Πώς θα επηρεάσει αυτό τη συνεργασία με τα ανεξάρτητα recording studios και τους επαγγελματίες εκφωνητές της ΣΕΔΙΚΕ; Θα συνεχίσουν να έχουν ενεργό ρόλο στην αγορά ή υπάρχει κίνδυνος να μειωθεί η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους, επηρεάζοντας τη βιωσιμότητα των παραδοσιακών εταιρειών παραγωγής;

Παράλληλα, προκύπτει το ερώτημα εάν η νέα συμμαχία μπορεί να επηρεάσει την ελεύθερη πρόσβαση και τον ανταγωνισμό στον κλάδο των MEDIA, της ραδιοφωνικής διαφήμισης και παραγωγής περιεχομένου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι σύνηθες οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, να αξιολογούν τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει μια τέτοια εξέλιξη, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Αντίδραση των Υπολοίπων Ομίλων: Θα Αντιμετωπίσουν το Νέο Σχήμα;

Η συγκρότηση του νέου ραδιοφωνικού συνασπισμού είναι πλέον γεγονός και αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την ισορροπία δυνάμεων στην ραδιοφωνική αγορά της Αθήνας.

Ο Όμιλος ΣΚΑΪ, η Alter Ego Media, ο Όμιλος Antenna, ο Politis Group, ο Όμιλος Κωστάκη και οι υπόλοιποι σταθμοί της Αττικής πιθανότατα δεν θα μείνουν αμέτοχοι.

Θα επιχειρήσουν δικές τους συμμαχίες ή θα αλλάξουν τη στρατηγική τους για να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους;

Μήπως οι ανεξάρτητοι σταθμοί θα αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις συνεργασίας με νέα τεχνολογικά εργαλεία και στρατηγικές συμμαχίες ;

Όλα δείχνουν πως η αγορά των ραδιοφώνων της Αθήνας εισέρχεται σε μια νέα φάση ανακατατάξεων. Η ερώτηση, όμως, παραμένει:

Θα λειτουργήσει αυτή η συμμαχία προς όφελος των ραδιοφωνικών σταθμών στο σύνολό της ή θα οδηγήσει σε ένα πιο συγκεντρωτικό και λιγότερο ανταγωνιστικό περιβάλλον;

Η επόμενη μέρα ; 

Μένει να φανεί αν η συγκεκριμένη εξέλιξη θα προβληματίσει φορείς όπως η ΕΙΙΡΑ, η ΕΔΕΕ, ο ΣΔΕ, η ΠΕΙΡΑΣ και η ΕΝΙΡΣΕ, καθώς η νέα συμμαχία ενδέχεται να επηρεάσει τις ισορροπίες στην αγορά. Θα υπάρξει διάλογος ή σταδιακή αποδοχή του νέου status quo;

What do you think?

Written by Thanos Galis

Future of Cinema – FOC 2025: Η Τεχνολογία που Αναδιαμορφώνει το Σινεμά!