Ουτε κατι νέο είναι το podcasting, ούτε “μόδα» που προέκυψε άξαφνα. Μάλιστα, οι πρώτοι εγχώριοι ραδιοφωνικοί σταθμοί ξεκίνησαν να το χρησιμοποιούν από το σχετικά μακρινό 2002, δηλαδή σχεδόν 2 δεκαετίες πίσω, όταν το Διαδίκτυο άρχισε να κερδίζει έδαφος.
Λανθασμένα, η Βικιπαίδεια μας πληροφορεί ότι : “To podcasting είναι μια υπηρεσία διαθέσιμη σε χρήστες η οποία τους επιτρέπει να ακούσουν τραγούδια όποτε το ζητήσουν”. Ενώ στη συνέχεια, πληροφορεί σωστά ότι “αντίστοιχα όταν υποστηρίζεται με βίντεο ονομάζεται vidcasting ή video podcasting, videocasting, και vodcasting. Επειτα στη σελίδα της υποστηρίζει λανθασμένα πως : “ο όρος podcast αναφέρθηκε πρώτη φορά το 2004 σε ένα άρθρο του Ben Hammersley στη Guardian και αφορούσε μόνο τραγούδια”. Επίσης η γνωστή διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια μας πληροφορεί σωστά ότι “ο ορος “podcast” είναι παράγωγος του iPod από το pod που είναι ο χέδρωπας, το κέλυφος μπιζελιού και ότι ως όρος έγινε γνωστός από την τότε δημοφιλή φορητή συσκευή μουσικής της Apple”. Αυτό φέρεται να ισχύει. Επι της ουσίας όμως, από τα τέλη της δεκαετίας του 90 ιδιώτες, αλλα κυρίως ραδιοφωνικοί σταθμοί του εξωτερικού, είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν την τεχνολογία του podcasting και με μάλιστα με αυτήν την ονομασία. Ο βασικός λόγος ήταν η προσπαθειά τους, να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες του σχετικά «φρέσκου» τότε ιντερνετ, υπέρ τους.
Αυτά βεβαίως τότε. Τώρα πια στις μέρες μας, όπως εχει διαπιστωθεί από την παγκόσμια αγορά, το podcasting είναι ευρέως διαδεδομένο και έχει ταχύτατη αύξηση σε χρήστες όλων των κατηγοριών ΚΑΙ λόγω του αναγκαστικού εγκλεισμού στα σπίτια μας.
Αλλα ας τα παρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι είναι το podcasting? Βασικά είναι ηχογραφημένο ηχητικό (η και οπτικό υλικό) που προσφέρεται διαδικτυακά. Όπως πχ κάποιες εκπομπές και όχι μόνο. Τόσο απλό. Είτε μόνο με ήχο είτε με εικόνα είτε και με τα 2 μαζί δεν παίζει ρόλο. To podcasting είναι ενας εξαιρετικός τρόπος να προσφέρεις ηχογραφημένες εκπομπές η και μαγνητοσκοπημένες μέσω Διαδικτύου. Αυτό καταρχήν σαν θεωρία. Και πριν παμε στη πράξη να δώσουμε ένα ενδιαφέρον στίγμα.
Ειναι πολλοί, που αγνοώντας την δύναμη του podcasting, αναρωτιούνται αφελώς: Μα καλά ποιος ακροατής ενδιαφέρεται να ακούσει ηχογραφημένη εκπομπή πια? Είναι τόσο λογική αυτή η ερώτηση, όσο είναι και η εξής: Μα καλά ποιος τηλεθεατής ενδιαφέρεται να δει στην τηλεόραση μαγνητοσκοπημένη εκπομπή? Προφανώς σχεδόν όλοι, αφού κανένας δεν δίνει σημασία εάν αυτό που βλέπει είναι μαγνητοσκοπημένο. (Άσε που οι περισσότεροι ΑΓΝΟΟΥΝ κιόλας ότι είναι μαγνητοσκοπημένο αυτό που βλέπουν στις οθόνες τους) Οπότε, γιατι θα πρέπει να απασχολεί και τον ακροατή εαν αυτό που ακούει είναι ηχογραφημένο?
Κατά βαση ΔΕΝ απασχολεί τον ακροατή εάν αυτό που ακούει είναι ηχογραφημένο. Αυτό που όμως τον απασχολεί σίγουρα, είναι εάν αυτό που ακούει τον ενδιαφέρει.
Και αυτό ακριβώς, δεν είναι μόνο προυπόθεση για το περιεχόμενο (content) στο podcasting. Είναι ΒΑΣΙΚΗ προυπόθεση για οποιοδήποτε τρόπο μεταδοσης οποιουδήποτε οπτικοακουστικού υλικού. Πρέπει να έχει ενδιαφέρον για τον ακροατή η τηλεθεατή, αυτό που του προσφέρεις. Μόνο έτσι θα αφιερώσει κάποιο από τον (πολύτιμο) χρόνο του ώστε να ακούσει η να δεί». Όπως φυσικά συμβαίνει ομοίως και για το περιεχόμενο μιας εφημερίδας η ενός περιοδικού η για το content μιας ιστοσελίδας.
Γιαυτο παρακαλώ πολύ δώσε ιδιαίτερη έμφαση στο content και ανάλογη προσοχή στο podcasting. Βεβαίως αυτό δεν σε εξασφαλίσει κιολας, ότι πάντα θα έχεις επιτυχία με αυτό που προσφέρεις (και) μέσω podcasting, και θα είναι και πάντα ενδιαφέρον για όλους. Αλλα αυτό θα πρέπει να είναι ο στόχος σου.
Εμεις πάντως εδώ στο broadcastnews.gr μέχρι στιγμής έχουμε ενθαρρυντικές ενδείξεις, οπότε θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε και υλικό μέσω podcasting.
Όπως αναφέραμε πιο πάνω στο podcasting προσφέρεις ήχο και εικόνα. Κυρίως όμως ήχο. Ραδιοφωνικές εκπομπές, συνεντεύξεις, αφιερώματα, συζητήσεις κτλ ΟΛΑ…χωράνε στο podcasting αρκεί να τα προσφέρεις αξιοπρεπώς και κυρίως με ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΡΟΠΟ. Ουσιαστικά είναι ένα ηχητικό υλικό που είναι ΠΑΝΤΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ σε οποιονδήποτε ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΩΡΑ.
ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΩΡΑ. Θα σταθώ λίγο σε αυτό ως εξής. Οταν υπάρχει κάτι που θέλεις να το ακούσεις επειδή πραγματικά σε ενδιαφέρει, τότε επιθυμείς να το έχεις διαθέσιμο οποιαδήποτε ώρα. Έαν μεταδίδεται μόνο κάποια συγκεκριμένη ώρα, αυτό που εσύ – ο ακροατής – για κάποιο λόγο δεν μπορείς να το παρακολουθήσεις πχ λόγω εργασίας, τότε χάνεις την ευκαιρία και ακολούθως…στεναχωριέσαι. Αυτό είναι κάτι που ΔΕΝ συμβαίνει με το podcasting και πρέπει να γίνει κατανοητό αυτό σε όποιον ενδιαφέρεται να το προσφέρει ως υπηρεσία. Το υλικό που προσφέρεις στον ακροατή σου το έχει ΠΑΝΤΑ διαθέσιμο. Όποια ώρα κάνει κέφι να το ακούσει.(η να το δει). Και αυτο είναι μόνο ένα από τα πλεονεκτήματα στο podcasting.
Ένα ακόμη, είναι ότι αναφερόμαστε σε κατι που είναι ηχογραφημένο. Που σημαίνει όχι live, που σημαίνει ότι έχεις την δυνατότητα του κόψε ράψε όσο θέλεις, αρα η χαρα του audio editing και του ηχολήπτη η εσού που είσαι ο παραγωγός, ο παρουσιαστής κτλ. Τό «φτιάχνεις» λοιπόν όπως ακριβώς επιθυμείς. Σε αυτο το σημείο να δώσουμε ένα χρηστικό τιπ: Όπως έχουν δείξει πρόσφατες έρευνες, λόγω του περιβάλλοντος στο ιντερνετ, είναι καλό ένα podcast χρονικά να μην διαρκεί ώρες ατέλείωτες, διοτι βαριέται ο ακροατής και μετά δεν θα ακούσει το επόμενο podcast που θα του προσφέρεις. Οπότε προσέχουμε το περιεχόμενο να μην είναι κουραστικό και μεγάλο σε διάρκεια. Πρακτικά, ο ιδανικός χρόνος είναι μέχρι 10 -12 λεπτά. Φυσικά εάν κάτι έχει πολύ ενδιαφέρον μπορει να κρατήσει και παραπάνω, εάν αναφερόμαστε σε καποια εκπομπή προφανώς, αλλα ακόμη και τότε είναι ιδανικότερο να «σπάμε» την εκπομπή σε 2-3 «κομμάτια». Δηλαδή σε 2-3 podcast. Κατι σαν τα επεισόδια στο Netflix, που θέλεις όλα να τα δεις όταν σε ενδιαφέρει πολύ μια σειρα και τα παρακολουθείς μανιωδώς το ένα μετα το άλλο. Ζητάς να δεις το επόμενο επεισόδιο. Ομοίως και στην περίπτωση του podcasting. Όταν έχει ενδιαφέρον αυτό που προσφέρεις, να το δίνεις τμηματικά. Να δημιουργείς την ανάγκη αυτή στον ακροατή σου.
Το πώς έχεις επιλέξει να ηχογραφήσεις και να μοντάρεις το υλικό του podcasting παίζει ΠΟΛΥ σημαντικό ρόλο. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα audio editιng software είναι άφθονα και διαθέσιμα για όλες τις ανάγκες και όλα τα βαλάντια. Όμως είναι σημαντικό το ηχητικό υλικό να είναι άρτια ηχογραφημένο και επεξεργασμένο. Υπενθυμίζω ότι οι συνθήκες ακρόασης του υλικού αυτου συνήθως είναι από υπολογιστή, κινητο η τάμπλετ. Και τα μεγάφωνα καθώς και τα ακουστικά που χρησιμοποιεί συνήθως ο κόσμος είναι τριτοκλασσάτα όπως και γενικότερα οι συνθήκες ακρόασης. Οπότε ναι, το quality είναι priority και στο podcasting.
Διαθέτοντας μια ιστοσελίδα, η οποία περιέχει υλικό που είναι διαθέσιμο στον ακροατή με τη μορφή podcasting, θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να προσφερθεί το υλικό αυτό. Μια συνήθης πρακτική με θετικά αποτέλεσματα είναι αυτή που αναφέραμε νωρίτερα, το υλικό να προσφέρεται σε μορφή «επεισοδίων» όταν η διάρκεια του υλικού το επιτρέπει. Μια ακόμη καλή μέθοδος που στοχεύει στην ρευστοποίηση του περιεχομένου και την δημιουργία πρόσθετων εσόδων, είναι η δωρεάν διάθεση μόνο ορισμένου χρόνου από το υλικό στο podcast. ΠΧ Εάν αναφερόμαστε σε μια εκπομπή που έχει 2,3 η περισσότερα μέρη, ο ακροατής θα μπορεί να ακούσει δωρεάν 1-2 μέρη της εκπομπής και μετά καλείται να πληρώσει ένα ποσό για την ακρόαση του υπόλοιπου υλικού.
Καταλήγοντας, περιττεύει να υπενθυμίσουμε ξανά σε αυτό το σημείο, το πόσο ουσιαστικής σημασίας αποτελεί το πόσο ενδιαφέρον πρέπει να είναι το content του podcast.
Πρώτον για να ενδιαφερθεί ο ακροατής γενικώς και δεύτερον για να προσφερθεί να πληρώσει και για αυτό στη συνέχεια.