Συντάκτης: Δημήτρης Κορδεράς
Η ταχύτατη και πολυσύνθετη εξέλιξη της τεχνολογίας δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κλάδο της Επικοινωνίας. Αυτό είναι κάτι που έχει φανεί έντονα τους τελευταίους μήνες, με την μεγαλύτερη πρόκληση να αποδεικνύεται ο συνδυασμός ευφυϊας και ενσυναίσθησης.
Είναι φανερό πλέον ότι η Επικοινωνία απαιτείται να αποκτήσει μια νέα θεώρηση των πραγμάτων, όπου όλα αμφισβητούνται και επαναπροσδιορίζονται, χωρίς να υπάρχουν αξιώματα, στερεότυπα-ταμπού και «άγια δισκοπότηρα». Σε πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση του Marketing LAB και του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφος ακούστηκε για πρώτη ίσως φορά ο όρος «intellemo επικοινωνία», προκαλώντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως ερμηνεία. Σύμφωνα με όσα ακούστηκαν, η «intellemo επικοινωνία» αξιοποιεί τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης, είναι data based & science driven, αλλά επιδεικνύει και την απαραίτητη ενσυναίσθηση, η οποία είναι προϋπόθεση για την επιτυχία κάθε επικοινωνιακού εγχειρήματος.
«Πλέον έχουμε υπερβεί το στάδιο του ψηφιακού μετασχηματισμού στις υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρέχονται, καθώς περνάμε στην περίοδο ευφυούς αναδόμησής τους από την τεχνητή νοημοσύνη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Παναγιώτης Κακολύρης, Chief Operating Officer και Διευθυντής Στρατηγικής της Socialdoo, ο οποίος ήταν κεντρικός ομιλητής της συζήτησης.
Ένας ακόμα ενδιαφέρον όρος που ακούστηκε ήταν ο όρος «algorethics», o oποίος αφορά στο απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο αρχών που θα πρέπει να δημιουργηθεί και επιβληθεί «σε υπερθετικό επίπεδο», προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα μεγάλα ωφελήματα της τεχνητής νοημοσύνης δεν θα δημιουργήσουν προκλήσεις και απειλές από τη στρεβλή χρησιμοποίησή τους.
Όλα αυτά αναδεικνύουν ως περισσότερο επιτακτική από ποτέ την ανάγκη ανάπτυξης των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των χρηστών τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, αφού – όπως αναφέρθηκε και στην συζήτηση – όσο περνάει ο καιρός είναι ξεκάθαρο ότι η διαχωριστική γραμμή μεταξύ της πραγματικότητας και της πλασματικά διαμορφωμένης εικονικής πραγματικότητας γίνεται ολοένα και περισσότερο δυσδιάκριτη.
Κάτι που δημιουργεί πολλαπλούς κινδύνους, πολλούς από τους οποίους ακόμα δεν είμαστε καν σε θέση να διανοηθούμε. Δεν μιλάμε πλέον για ένα νέο καταναλωτή απλά, ο οποίος απέκτησε νέες ανάγκες και νέες συμπεριφορές, αλλά για έναν νέο άνθρωπο, έναν νέο πολίτη, έναν νέο αναγνώστη, έναν νέο τηλεθεατή. Η χρήση των κοινωνικών δικτύων, εξειδικευμένων ιστοσελίδων και ψηφιακών πλατφορμών δημιούργησε νέες πρακτικές επικοινωνίας, στις οποίες η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης χωρίς την ύπαρξη «algorethics», αλλά και από στελέχη μη καταρτισμένα σε αυτή, μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτες καταστάσεις.
Και εδώ πλησιάζουμε στην καρδιά του προβλήματος που έχει να κάνει με το θέμα της γνώσης και των δεξιοτήτων τεχνητής νοημοσύνης που πρέπει να διαθέτουν τα στελέχη του Μarketing και της Επικοινωνίας. Στο σημείο αυτό μια ακόμα σχετική έρευνα της Salesforce αναδεικνύει το μέγεθος της πρόκλησης: Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάπτυξη σχετικών εφαρμογών έχουν μεγάλη ζήτηση, αλλά συγκαταλέγονται στις λιγότερο χρησιμοποιούμενες δεξιότητες. Βέβαια, η πλειοψηφία των στελεχών (58%) δηλώνει ενθουσιασμένη στην προοπτική χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, ωστόσο το 42% φοβάται για την αντικατάστασή του από αυτή.
Στην ίδια έρευνα, το 67% των διευθυντικών στελεχών δηλώνει ότι εξετάζει τρόπους χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ οι δεξιότητες που αυτή απαιτεί κατατάσσονται μεταξύ των τριών κορυφαίων ψηφιακών δεξιοτήτων από το 25% των στελεχών παγκοσμίως. Τέλος, το 97% των στελεχών παγκοσμίως πιστεύουν ότι οι εταιρείες θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις δεξιότητες τεχνητής νοημοσύνης στην στρατηγική ανάπτυξης των εργαζομένων τους.
Η συνειδητοποίηση της ανάγκης υπάρχει λοιπόν. Το πως θα φθάσουμε μέχρι εκεί όμως είναι μια άλλη υπόθεση. Η οποία πρέπει να λυθεί άμεσα για να δούμε και στην Επικοινωνία την φωτεινή πλευρά της τεχνητής νοημοσύνης, που θα απογειώσει τις δυνατότητές της, υπό προϋποθέσεις. Χρόνος δεν υπάρχει άλλος…
Πηγή: Marketingweek