in ,

Fujifilm Eterna GFX 55 Η μεγάλη επιστροφή της Fujifilm στο σύγχρονο ψηφιακό cinema, μέσα από το πρώτο hands-on του Πάνου Γκόλφη

Υπάρχουν κάμερες που κυκλοφορούν και απλώς μπαίνουν στο ράφι μιας κατηγορίας. Και υπάρχουν κι εκείνες που εμφανίζονται για να δημιουργήσουν την δική τους κατηγορία. Η νέα Fujifilm Eterna GFX 55 ανήκει στην δεύτερη περίπτωση. Δεν προσπαθεί να μιμηθεί κανένα υπάρχον σύστημα, ούτε διεκδικεί ρόλο “mirrorless με video δυνατότητες”. Εμφανίζεται με αυτοπεποίθηση, με κινηματογραφική αισθητική, και κυρίως με μια ιστορία που έρχεται από πολύ παλιά.

Το όνομα Eterna δεν είναι απλώς branding. Είναι αναφορά στη θρυλική σειρά κινηματογραφικών φιλμ FUJIFILM ETERNA, μια σειρά που αγαπήθηκε από επαγγελματίες σε όλο τον κόσμο για τα χρώματα, την τονικότητα και την κινηματογραφική της υφή. Στο πρώτο του εισαγωγικό βίντεο, ο Πάνος Γκόλφης εμφανίζει ένα Eterna Vivid 160, φιλμ που είχε φέρει πριν από δεκαπέντε χρόνια από το Hollywood, σε εκείνη τη μεγάλη παρουσίαση όπου συστήθηκε η σειρά στη διεθνή αγορά. Από αυτό το film heritage αντλεί έμπνευση η νέα ψηφιακή κάμερα της Fujifilm.

Η επίσημη ευρωπαϊκή της πρεμιέρα έγινε στο IBC Amsterdam, όμως ο Πάνος Γκόλφης είχε έρθει σε επαφή με ένα προ-παραγωγικό mock-up πολύ νωρίτερα, στην NAB στο Las Vegas. Σε μια από εκείνες τις ημι-κλειστές παρουσιάσεις που γίνονται off-record μέσα στα booth της εταιρείας, οι Ιάπωνες designers έδειχναν το πρώτο concept της Eterna σε επιλεγμένους επαγγελματίες. Όπως αναφέρει ο ίδιος, ήταν ο πρώτος Έλληνας κινηματογραφιστής που είδε την κάμερα σε τόσο πρώιμο στάδιο, πριν καν αποκτήσει το “55” στο όνομά της.

Ο αριθμός αυτός, που προστέθηκε τους τελευταίους μήνες, αναφέρεται στη διαγώνιο του αισθητήρα σε open-gate λειτουργία  54,78mm για την ακρίβεια. Μιλάμε για έναν αισθητήρα που στέκεται ξεκάθαρα πάνω από full frame και πολύ πέρα από Super 35. Έναν αισθητήρα με χαρακτηριστική κάθετη ανάπτυξη και 4:3 γεωμετρία, ο οποίος θυμίζει καθαρά τα frame των 4-perf Super 35 φιλμ. Είναι σχεδιασμένος για ανθρώπους που ξέρουν γιατί το ύψος του αισθητήρα έχει σημασία, ειδικά στον χώρο των genuine 2x anamorphic γυρισμάτων.

Ο Πάνος Γκόλφης αφιέρωσε περισσότερες από δώδεκα ώρες στο IBC μόνο για αυτή την κάμερα: μετρήσεις, ρυθμίσεις, έλεγχος skin tones, φωτιστικές συμπεριφορές, exposure latitude, πρακτικές συνθήκες χρήσης. Όπως λέει ο ίδιος, «ήθελα να δω αν αυτά που υπόσχονται οι Ιάπωνες ισχύουν στο πεδίο». Και, όπως φαίνεται, ισχύουν.

Ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν άμεσα είναι το ηλεκτρονικό ND σύστημα της Eterna. Η ομαλή μετάβαση χωρίς stepping και χωρίς ορατά jumps είναι εντυπωσιακά υλοποιημένη. Για ανεξάρτητους κινηματογραφιστές, για όσους δουλεύουν σε run-and-gun συνθήκες ή για creators με μικρά crews, αυτό το χαρακτηριστικό είναι πραγματικά καθοριστικό. Σε αυτή την κατηγορία τιμής, τέτοια συμπεριφορά ND δεν τη βλέπεις συχνά.

Η Fujifilm, ως εταιρεία με τεράστια χρωματική κληρονομιά, ενσωματώνει φυσικά τα Film Simulations που γνωρίζουμε από τα φωτογραφικά της συστήματα. Velvia, Provia, Astia, Reala, Eterna Cinema, Eterna Bleach Bypass  όλα βρίσκονται εδώ, όχι ως “filters”, αλλά ως ψηφιακές αποδόσεις πραγματικών χημικών emulsions. Η σύνδεση με το film DNA της εταιρείας είναι σαφής και ουσιαστική.

Όσο για την απουσία εσωτερικού RAW recording, πρόκειται για επιλογή που δεν δημιουργεί πραγματικό περιορισμό. Σε επαγγελματικές παραγωγές όπου τα RAW formats είναι απαραίτητα, χρησιμοποιούνται έτσι κι αλλιώς εξωτερικοί recorders. Η Fujifilm έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο firmware επέκτασης στο μέλλον, οπότε το θέμα αυτό δεν είναι τεχνικό εμπόδιο αλλά αισθητήριας κατεύθυνσης.

Το πλήρες αναλυτικό review του Πάνου Γκόλφη θα ακολουθήσει όταν φτάσει στα χέρια του το σώμα της κάμερας, μαζί με τον νέο GF 32-90mm Power Zoom, έναν weather-resistant φακό που αναμένεται να γίνει το πρώτο “εργαλείο μάχης” για όσους δουλεύουν σε πραγματικές παραγωγικές συνθήκες, από ντοκιμαντέρ μέχρι guerrilla cinema.

Με την Eterna GFX 55, η Fujifilm δεν διεκδικεί απλώς χώρο στην αγορά. Κάνει μια καθαρή δήλωση. Θυμίζει ότι το ψηφιακό cinema δεν είναι μόνο codecs, bitrate και δυναμικό εύρος. Είναι αισθητική, είναι γεωμετρία, είναι legacy, είναι η συνέχεια μιας παράδοσης που ξεκίνησε από το φιλμ. Η Eterna GFX 55 δείχνει πως η Fujifilm επιστρέφει στον χώρο του cinema με σοβαρές προθέσεις και με μια δική της, ξεκάθαρη ταυτότητα.

Τον Απρίλιο, το Cinematically και το BroadcastNews.gr θα βρίσκονται ξανά στο Las Vegas, στο NAB Show, για την πλήρη κάλυψη των εξελίξεων γύρω από τη Fujifilm Eterna GFX 55 και τον ευρύτερο χώρο του ψηφιακού cinema. Όσες εταιρείες  επιθυμούν να στηρίξουν ή να συμμετάσχουν σε αυτή την αποστολή ως χορηγοί, μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας τηλ 210 7006174

Αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Fujifilm Eterna GFX 55 στην Ελλάδα είναι η Τέλμακο.

What do you think?

Written by Thanos Galis

ACUO MB: Fully digital αρχιτεκτονική, Dante AoIP και modular 8–16 faders η επόμενη γενιά της AEV