Πριν από λίγες ημέρες έτυχε να βρεθώ μετά από πολύ καιρό, με έναν καλό φίλο και συνεργάτη από τα παλιά. Προς μεγάλη μου έκπληξη με ενημέρωσε ότι είναι πια ιδιοκτήτης ενός ραδιοφωνικού σταθμού σε ένα νησί.
Είχα μάθει ότι είχε μετακομίσει σε νησί του Αιγαίου πριν 3 χρόνια, αλλα από τότε είχαμε χαθεί, κάτι που συμβαίνει συχνά με τους παλιούς συνεργάτες στο χώρο του ραδιοφώνου. Αν και ο ίδιος είναι ικανότατος τεχνικός, με χρόνια εμπειρίας στο ραδιόφωνο, πάντα ήταν πίσω από τα μικρόφωνα και ποτέ μπροστά! Οκ, προφανώς ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ.
Τεσπα, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον χώρο που τον συναρπάζει επαγγελματικά, κάπως διαφορετικά. Απο τέως ηχολήπτης…νυν ιδιοκτήτης σταθμού και πλέον ΚΑΙ παραγωγός ραδιοφώνου.
Όπως έχω πει και παλιότερα στην Ελλάδα είσαι ότι δηλώσεις. Όμως ο συγκεκριμένος – ικανός – άνθρωπος- έχει σοβαρούς λόγους, για τους οποίους θέλει στον σταθμό του να κάνει και ο ίδιος εκπομπή.
Μετα πολλών καφέδων μου ζήτησε κάποιες βασικές συμβουλές και κάποια στιγμή το έφερε η κουβέντα, για το πόσο σημαντικό είναι να είσαι προετοιμασμένος για την εκπομπή σου. Που σημαίνει να ξέρεις ΤΑ ΠΑΝΤΑ που θα μεταδοθούν κατά την διάρκεια της εκπομπής σου.
ΠΡΙΝ ΜΕΤΑΔΟΘΟΥΝ. Τι τραγούδια θα παίξεις, με τι σειρά, εάν έχει ειδήσεις μεσα στην εκπομπή σου, ποτε έχει διαφημιστικά break, πότε θα βγάλεις και πως ακριβώς ένα διαγωνισμό, συνεντεύξεις, τι ειδησεις θα πεις, νέα και ενδιαφέροντα που θα αναφέρεις, αλλα κυρίως, ΤΙ ΘΑ ΠΕΙΣ. ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΘΑ ΠΕΙΣ ΠΡΙΝ ΑΝΟΙΞΕΙΣ ΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ.
Κατόπιν τούτου αναφερθήκαμε στην σημασία της σκαλέτας και της προετοιμασίας, για την εκπομπή μας. Η σκαλέτα είναι ο ” γραπτός οδηγός της εκπομπής ” και μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε είτε εκτυπωμένη σε χαρτί για ευκολία, είτε σε ψηφιακή μορφή, στον υπολογιστή μας με WORD πχ η και σε EXCEL μορφή.
Σε κάθε περίπτωση η σκαλέτα είναι άκρως απαραίτητη και πρέπει να περιέχει με λεπτομέρεια όλα τα “κομμάτια” της εκπομπής μας λεπτό προς λεπτό. Ιδανικά θα πρέπει να περιέχει τις θέσεις μέσα στο 60λεπτο της ώρας στις οποίες θα μεταδοθούν καταρχήν τα τραγούδια, τα spot / jingles, trailer, τις διαφημίσεις, ίσως κάποιο μονόλεπτο ηχογραφημένο, το δελτίο ειδήσεων, κάποια συνέντευξη ηχογραφημένη και φυσικά τα σημεία στα οποία θα μιλήσουμε, την χρονική διάρκεια όλων αυτών και την συνολική χρονική διάρκεια όλων μαζί.
ΌΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΠΕΡΙΕΧΕΙ, ΤΟΣΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ Η ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΛΑΘΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ.
Και βεβαίως ποια θα είναι τα θέματα, τα νέα στην εκπομπή μας. Είναι ΠΟΛΥ βασικό να ξέρουμε πάντα για τι πράγμα θα μιλήσουμε, με τι θα ασχοληθούμε κατα την διάρκεια της εκπομπής μας ΠΡΙΝ την εκπομπή μας. Και φυσικά σε ποιο – χρονικό – σημείο θα πούμε τι ακριβώς.
Η θεματολογία μας δηλαδή. Η θεματολογία μιας εκπομπής είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, και σε κάθε περίπτωση ότι έχουμε αποφασίσει να αναφέρουμε κατά την διάρκεια του show μας, θα πρέπει να το έχουμε μελετήσει καλά πριν βγει η εκπομπή.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΘΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΜΑΣ ΠΡΙΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΉ ΜΑΣ. Από κει και ύστερα? Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΙΣΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ – Η ΟΡΘΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΛΗ ΜΙΣΗ.
Και επειδή όλα γίνονται προφανώς για να είναι χαρούμενο το ακροατήριο μας, να έχουμε κατά νου, πως, εάν γνωρίζουμε σε ποιούς ακροατές απευθυνόμαστε, τότε ξέρουμε και τι τους ενδιαφέρει. Ποτε μην προσπαθήσετε να “πουλήσετε” στον ακροατή σας κάτι που ξέρετε η υποψιάζεστε οτι δεν τον ενδιαφέρει.
Εάν για παράδειγμα κάνετε – λέμε τώρα – εκπομπή…μόδας, δεν έχει κανένα νόημα μέσα στην εκπομπή σας να αναφέρετε …. κάτι που αφορά το ποδόσφαιρο και κάνοντας ανάλυση στον χθεσινοβραδινό αγώνα.
Εάν έχετε βρει ένα θέμα που νομίζετε ότι ενδιαφέρει, ΜΗΝ το υπερναλύετε. WORD ECONOMY.
Ότι έχετε να πείτε, να το λέτε με κατά την διάρκεια την ατακας σας με λίγες λέξεις ON AIR και να είστε περιεκτικοί και ξεκάθαροι. Οι ακροατές δεν έχουν χρόνο για χάσιμο.
Αρκετές φορές αναρωτιόμαστε αν υπάρχουν θέματα…σιγουράκια, επειδή πολλές φορές στερούμαστε θεμάτων. Εάν μας τύχει κάτι τέτοιο υπάρχουν πάντα τα θεματα sos. ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΣΗΜΕΡΑ – ΚΑΙΡΟΣ – ΚΙΝΗΣΗ, εάν έχει απεργία στα Μέσα Μαζικής Mεταφοράς, κάποιο πολύ σημαντικό γεγονός της ημέρας κτλ Βεβαίως τα θέματα θα πρέπει να ταιριάζουν και στο προφίλ της εκπομπής μας, αλλα και στον σταθμό γενικότερα.
Να είσαι σε αθλητικό ραδιόφωνο και να σχολιάζεις π χ θέματα μόδας είναι άκυρο. Επιπλέον, μπορούμε σε τακτά χρονικά διαστήματα ( ανά 45 λεπτά πχ) να υπενθυμίζουμε στους ακροατές μας για παράδειγμα τα εξής. Ποια είναι η ιστοσελίδα μας, το προφίλ του σταθμού και της εκπομπής μας στα social media, το τηλέφωνό μας, email, viber etc
Υπενθυμίζουμε λοιπόν, ότι το βασικότερο είναι η καλή προετοιμασία πριν την εκπομπή μας, μια οργανωμένη σκαλέτα για να ξέρουμε ακριβώς τι θα μεταδώσουμε ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΑΝΤΑ ΤΙ ΘΑ ΠΟΥΜΕ ΠΡΙΝ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ