ΜΕΡΟΣ Β.
15. Αν ο σταθμός στον οποίο εργαζόμαστε κάνει κάποια εκδήλωση κτλ το λέμε 1-2 φορές κάθε ώρα. Η επιτυχία στις εκδηλώσεις είναι επιτυχία και δική μας
16. Είναι καλό για τον σταθμό μας να «διαφημίζουμε» στην εκπομπή μας ΚΑΙ τις άλλες εκπομπές του σταθμού. «Ανακατεύουμε» δηλαδή την τράπουλα, που είναι οι ακροατές μας και πολλαπλασιάζουμε τις πιθανότητες να αυξηθεί το μόνιμο ακροατήριο του σταθμού μας.
17. Το proximity effect ΔΕΝ είναι καλό. Δεν μιλάμε πολύ κοντά στο μικρόφωνο μας, κρατάμε μια απόσταση τουλάχιστον 7 εκατοστών, μιλάμε πάντα μπροστά στη κάψα, ώστε να ακούγεται καθαρή και ξεκάθαρη η φωνή μας, για να την χαίρονται οι ακροατές μας. Να «αισθάνεται» ο ακροατής ότι μιλάς απευθείας σε εκείνον και όχι όπου ναναι.
18. Μιλάμε τακτικά, για πράγματα που ενδιαφέρουν τους ακροατές μας. Από τα πιο απλά μέχρι ότι άλλο έχουμε διαπιστώσει ότι τους αφορά. 1-2 φορες την ώρα, γρήγορη ενημέρωση για το τι καιρό θα κάνει, τι ώρα είναι, αν σήμερα έχει κάποια απεργία που μπορεί να τους ταλαιπωρήσει, καποια έργα στη πόλη, κάποιο ανακοινωθέν έκτακτο κτλ. ΔΕΝ χρειάζεται αυτές τις πληροφορίες να τις λεμε όλες μαζί στην ίδια ατακα, και δεν χρειάζεται επίσης να τις αναλύουμε, διότι τους κουράζουμε. Λιτα και γρήγορα. Όχι κουραστικά
19. Όταν μιλάμε ΔΕΝ βάζουμε μουσική – χαλί κάτω από την φωνή μας. Πέρα απο την ανάρμοστη συμπεριφορά – που είναι η καταπάτηση του έργου ενός καλλιτέχνη μιλώντας πάνω στο δημιούργημά του – ο κυριότερος και πολύ ΒΑΣΙΚΟΣ λόγος να μιλάμε δίχως χαλί από κατω – με dry voice – είναι ότι αυξάνουμε κατά 78% τις πιθανότητες να καταλάβει, να κατανοήσει ο ακροατής, τι ακριβώς του λεμε! (μπορούμε μόνο να «πατάμε» και να μιλάμε στον intro της εισαγωγής του επόμενου τραγουδιού και στο outro του τραγουδιού που τελειώνει)
20. Μουσικός σταθμός σημαίνει μεταξύ άλλων ψυχαγωγία. Ψάχνουμε πάντα ως παρουσιαστες ευχάριστες ειδήσεις η ενδιαφέρουσες και πάντα φρέσκες. Σε μια τετράωρη εκπομπή μπορεις να ξαναπείς στο τέλος της τέταρτης ώρας μια είδηση που ειπώθηκε στο ξεκίνημα της πρώτης ώρας σου. Δεν (σε) ακούνε οι ίδιοι ακροατές 4 ώρες συνέχεια όσο καλός και να είσαι.
21. Οι ειδήσεις και αναλόγως με το περιεχόμενο καλό είναι να λέγονται πειστικά και με σχετική πειθώ, οι ακροατές «κρέμονται « από το στόμα σου για να μάθουν τι γίνεται γύρω τους.
22. Παντα το πιο σημαντικό κοινό είναι το γυναικείο κοινό. Προσπαθούμε πάντα να αναφέρουμε ειδήσεις και πράγματα που αφορούν και αρέσουν στις γυναίκες. Οι γυναίκες είναι opinion leader, ακομα και τα…αντρικά προϊόντα εκεινες τα αγοράζουν συνήθως
23. Όταν μιλάμε στο μικρόφωνο μιλάμε χαμογελαστά και γλυκά, όχι υπερβολικά χαμογελαστά προφανώς – χαχανιζω ανευ λόγου και αιτίας – εκτός και εάν γελάσουμε περιστασιακά με κατι που ναι, ΕΙΝΑΙ ΟΝΤΩΣ αστείο. Είναι αποδεδειγμένο με μελετες ότι ίδιως οι γυναίκες παρουσιάστριες πρέπει να είναι χαμογελαστές στο μικρόφωνο, αυξάνουν έτσι άρδην, την ακροαματικότητα στο σταθμό. Το κοινό τους ακόμη και το γυνακείο – ιδίως – το γυναικείο εμπιστεύεται έτσι πιο εύκολα, τα λεγόμενα μιας γυναίκας παρουσιάστριας.
24. Μπορούμε ως παρουσιαστές να κερδίζουμε την εμπιστοσύνη των ακροατών μας ανακαλύπτοντας στοιχεια που μας αφορούν. Θα το πετύχουμε αυτό σιγα σιγα κατά την διάρκεια των εκπομπών μας, όταν «τυχαία» αποκαλύπτουμε στοιχεία για τον χαρακτήρα μας, τις συνήθειες μας, τα χόμπι μας και τις ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ μας. Οι ακροατές λατρεύουν να διαπιστώνουν ότι ο αγαπημένος τους παρουσιαστής έχει πιθανόν το ίδιο πρόβλημα με εκείνους. Πχ κάνει δίαιτα για να χασει καποια κιλα και δυσκολεύεται και το λέει στο μικρόφωνο,( σε κάποια χρονική στιγμή κατά την διάρκεια) πχ μιας συζήτησης με ένα ακροατή στο τηλέφωνο.
25. ΔΕΝ βρίζουμε, Ιδίως οι γυναίκες μισούν τους άνδρες παρουσιαστές που βρίζουν και δεν μιλούν ευγενικά στο μικρόφωνο. Για γυναίκες που βρίζουν επσίςη ουτε λόγος.
26. Απευθυνόμαστε σε τρίτο πρόσωπο στο μικρόφωνο (η στον πληθυντικό) και αποφεύγουμε τον άμεσο ενικό. Ο ακροατής δεν είναι ο κολλητός μας.
27. Εάν θέλουμε ως εκφωνητές να κάνουμε μαθήματα ορθοφωνίας είναι μια έξοχη ιδέα, που θα φέρει και ως αποτέλεσμα να ακουγόμαστε καλύτερα στο μικρόφωνο. Έτσι και αλλιώς όμως πάντα να προσπαθούμε να μιλάμε καθαρά στο μικρόφωνο. Σε εκπομπές μεγάλης διάρκειας πολλές φορές ένα ποτήρι νερό μπορεί να μας βοηθήσει.
28. Δεν καπνίζουμε μέσα στο στούντιο. ΠΟΤΕ. Φυσικά έτσι και αλλιώς το κάπνισμα κάνει κακό στην υγεία μας προφανώς, αλλά στο στούντιο δημιουργείται κίνδυνος πυρκαγιάς και αλλοίωση των υλικών της μόνωσης καθώς και δυσάρεστες μυρωδιές. Επίσης είναι αποδεδειγμένο ότι μακροχρόνια τα στούντιο που φιλοξενούν καπνιστές δημιουργούν ανθυγιεινες συνθήκες εργασίας. Επίσης δεν είσαι μόνο εσυ που χρησιμοποιείς το στούντιο το χρησιμοποιούν και άλλοι, δείξε σεβασμό στους συναδέλφους σου
29. Φέρνουμε όποτε μπορούμε για συνέντευξη στο στούντιο ενδιαφέροντα πρόσωπα παντα σε σχέση και με το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Οι ακροατές θελουν να ακουν ενδιαφέροντα πρόσωπα, τα οποία να «αποκαλύπτονται» από τον αγαπημένο τους παρουσιαστή
30. Λέμε τακτικά τα στοιχεία επικοινωνίας του σταθμού. Viber, Facebook, e-mail, Instagram, τηλέφωνο κτλ 1-2 φορές την ώρα
31. Προσπαθούμε να βγάζουμε τακτικά ακροατές στον αέρα κυρίως στην πρωινή ζώνη, αλλα και στις υπόλοιπες εκπομπές. Όμως η διάρκεια κουβέντας με τον ακροατή (πχ για κάποιο θέμα που έχουμε ζητήσει την άποψη των ακροατών μας) να μην ξεπερνά τα 30 δευτερολεπτα ιδανικά. Δεν μιλάμε με τις ώρες δηλαδή.
32. Μπορούμε να διαβάζουμε – με συντομία – ενδιαφέροντα μηνύματα από ακροατές, μας βοηθά να κερδίζουμε την εμπιστοσύνη τους και εκείνοι νιώθουν πιο κοντά με τον αγαπημένο τους παρουσιαστή
Υπάρχουν ΠΑΡΑ πολλά ακόμη τα οποία θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι παρουσιαστές σε εμπορικά ραδιόφωνα της χώρας. Αναφέραμε μόνο μερικά βασικά για να βοηθήσουμε και τους ιδιοκτήτες των ραδιοφωνικών σταθμών ιδίως σε μικρότερες πόλεις να δώσουν κατευθύνσεις στους παρουσιαστές τους.
Για περισσότερη βοήθεια μπορειτε φυσικά να στείλετε email στο : radiostudio@hotmail.gr