Γράφει η Σόνια Χαϊµαντά
Ένα νέο επιχειρηµατικό µείγµα µε µεγαλύτερο εύρος της βεντάλιας των επιλογών για τον τηλεθεατή συνθέτουν αυτήν την περίοδο ελεύθερα και συνδροµητικά κανάλια, ελληνικά και ξένα, στην Ελλάδα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις και δυνατότητες, µε τις ευρυζωνικές συνδέσεις υψηλών και υπερυψηλών ταχυτήτων, η προσβασιµότητα σε συνδέσεις IPTV, ο ανταγωνισµός, το ελκυστικό περιεχόµενο και το αυξηµένο ενδιαφέρον των τηλεθεατών δηµιουργούν τις προϋποθέσεις εκείνες για τη δηµιουργία µιας πραγµατικά ανταγωνιστικής αγοράς µε όρους βιωσιµότητας για όλους. Ποιος πιέζεται περισσότερο; Είναι προφανές ότι εκ πρώτης όψεως εκείνοι που θα κληθούν να βάλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη είναι οι καναλάρχες των ελεύθερων τηλεοπτικών σταθµών, δεδοµένου ότι όλα κρίνονται πλέον στην ποικιλία επιλογών και στο ποιοτικό περιεχόµενο.
Είµαστε όλοι κάπου συνδροµητές
Η πανδηµία λειτούργησε ως γόνιµος πολλαπλασιαστής της κουλτούρας συνδροµητικής τηλεόρασης και πράγµατι µόνον οι εγχώριοι παίκτες, Cosmote, Nova και Vodafone, εκτιµάται ότι σήµερα ξεπερνούν τις 500.000 συνδροµές, ενώ άλλους τόσους τουλάχιστον συνδροµητές υπολογίζεται ότι έχουν δεσµεύσει οι ξένοι ανταγωνιστές τους, όπως είναι οι υπηρεσίες Netflix, Disney+, AppleTV+ κ.ά. Έτσι, η συνολική αγορά θεωρείται ότι ξεπερνά το 1 εκατ. συνδέσεις αν όχι και περισσότερο, γεγονός που σηµαίνει ότι περισσότεροι από 3 εκατ. Έλληνες απολαµβάνουν συνδροµητικές, «κλειδωµένες» υπηρεσίες.
Πέφτει το δορυφορικό, ανεβαίνει το ιντερνετικό – και είναι λογικό…
Τα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδροµείων (ΕΕΤΤ) εµφανίζουν µια σηµαντική συρρίκνωση των δορυφορικών συνδέσεων κατά τη διετία 2020-2022, καθώς αυτές διολισθαίνουν από 833.000 σε 729.000 (-12,5%). Σε αντίθετη τροχιά κινούνται οι συνδροµητικές υπηρεσίες µέσω internet που εκτοξεύονται κατά 80% και πλέον, καθώς από 248.000 ξεπέρασαν πέρυσι τις 448.000 συνδέσεις.
Το ενδιαφέρον για συνδροµητική TV είναι πρόδηλο για την ελληνική αγορά. Την αρχή έκανε ο όµιλος Antenna µε την ενεργοποίηση του ΑΝΤ1+, ενώ µετά και την απελευθέρωση της νοµοθεσίας που απέκλειε µια συνδροµητική πλατφόρµα να δραστηριοποιηθεί και στην ελεύθερη τηλεόραση, έρχεται η σειρά της Nova να µπει στην ελεύθερη οδό της τηλεθέασης µε την εξαγορά, όπως όλα δείχνουν, µέρους ή του συνόλου των µετοχών της εταιρείας που διαχειρίζεται τον Alpha TV.
Στην πράξη, η κυβέρνηση καταργεί µε το νοµοσχέδιο του Υπουργείου Υποδοµών τη διάταξη του άρθρο 43 του Ν. 4779/2021 (Ν. Πέτσα – Λιβάνιου), η οποία δεν επέτρεπε σε συνδροµητικά δίκτυα να επενδύουν στην ελεύθερη τηλεόραση, τη στιγµή που το αντίστροφο ήταν αποδεκτό και ήδη εφαρµοζόταν µε την ενεργοποίηση του ΑΝΤ1+ του Οµίλου Antenna που κατέχει και το ελεύθερο κανάλι ΑΝΤ1.
H United Media, η οποία και διαχειρίζεται την εταιρεία Nova Media, είναι αλήθεια ότι ευθύς εξ αρχής, δηλαδή από τότε που απέκτησε τη συνδροµητική πλατφόρµα, έπαιξε µε ανοιχτά χαρτιά αναφορικά µε τις προθέσεις της να εισέλθει και στο πεδίο της ελεύθερης τηλεόρασης.
Πράγµατι, µε την εξαγορά της Nova τον πρώτο µήνα του 2020 αλλά και πιο πρόσφατα, τον περασµένο Σεπτέµβριο, η Victoriya Boklag, Chief Executive Officer του United Group, είχε αποκαλύψει τις προθέσεις της στο πεδίο αυτό, οι οποίες έγιναν ακόµη πιο προφανείς µε την προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την άρση της νοµοθεσίας που απέκλειε τη Nova από το πεδίο της ελεύθερης TV. Μια παράµετρος που δεν έχει επισηµανθεί πάντως είναι ότι πλέον και η Cosmote είναι εν δυνάµει µια εταιρεία που θα µπορούσε να αποκτήσει ελεύθερο κανάλι. Υπό τις προϋποθέσεις, βεβαίως, που θέτει η νέα νοµοθεσία.
Επίσηµοι παίκτες
Στο χάρτη του ΕΣΡ, που βέβαια χρήζει ανανέωσης, έχουν «πολιτογραφηθεί» τέσσερις συνδροµητικές πλατφόρµες (Nova – EON, Cosmote TV, Vodafone TV και Wind Vision) που εκπέµπουν µέσω δορυφόρου ή και µε IPTV.
Στο Μητρώο του ΕΣΡ και στην κατηγορία on demand έχουν ενταχθεί επίσης οι πλατφόρµες Cinobo (streaming υπηρεσία µε ποιοτικές ταινίες, σειρές και ντοκιµαντέρ) και Safari (µε ειδικό θεµατικό content).
Στην Ελλάδα, κατά παραγγελία υπηρεσίες µέσω διαδικτυακής µετάδοσης συνεχίζουν να εκπέµπουν, όπως αναφέρεται στην Έκθεση του ΕΣΡ, το ERTFlix και τα αλλοδαπά Netflix, Amazon Prime Video, Apple TV, YouΤube. Το ΕRΤFlix, ελεύθερο για τους Έλληνες τηλεθεατές όχι όµως και για τους οµογενείς, διαθέτει ενδιαφέρον περιεχόµενο και σειρές που προβάλλονται κατά προτεραιότητα («Το Βραχιόλι της Φωτιάς») στη συνδροµητική πλατφόρµα της δηµόσιας ραδιοτηλεόρασης.
Το hot θέµα «φόρος»
Αν για τα ελεύθερα κανάλια σηµαντικός παράγοντας επιβίωσης είναι το κεφάλαιο επένδυσης σε ποιοτικό περιεχόµενο, για τις ελληνικές συνδροµητικές πλατφόρµες υπάρχει πάντα το ζήτηµα -κατά δήλωσή τους- του αθέµιτου ανταγωνισµού που συντελείται, καθώς πληρώνουν επιπλέον φόρο συνδροµητικής τηλεόρασης 10%, σε αντίθεση µε τo Netflix, την Disney+, το Amazon Prime Video, αλλά και τον ΑΝΤ1+, που δεν έχει έδρα στην Ελλάδα. Ωστόσο, πρόσφατα υιοθετήθηκε ελάχιστη πραγµατική φορολόγηση των µεγάλων πολυεθνικών οµίλων µε συντελεστή 15%, χωρίς να έχει διευκρινιστεί αν θα αγγίζει και τις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην TV και τις επικοινωνίες στην Ελλάδα.
Η αριθμητική των ελεύθερων καναλιών
Σύµφωνα µε το ΕΣΡ, σήµερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 109 ιδιωτικές εταιρείες πάροχοι τηλεοπτικού προγράµµατος και πέντε δηµόσια κανάλια (ΕΡΤ1, ΕΡΤ2, ΕΡΤ3, ΕΡΤ Sports, Κανάλι της Βουλής). Στην υποκατηγορία εθνικής εµβέλειας περιλαµβάνονται οι έξι αδειοδοτηµένοι πάροχοι περιεχοµένου (Mega, Alpha, Star, Open, ΣΚΑΪ, ΑΝΤ1). Όσον αφορά τη φυσιογνωµία του προγράµµατός τους, αναφέρει πως είναι γενικού ενηµερωτικού περιεχοµένου µε γεωγραφική κάλυψη 95% της ελληνικής επικράτειας.
Σύµφωνα µε το ΕΣΡ, στην ίδια κατηγορία περιλαµβάνεται και το Μακεδονία ΤV A.E., που εκπέµπει στην επικράτεια, ωστόσο η φυσιογνωµία του προγράµµατός του είναι µη ενηµερωτική. Το ΕΣΡ καταγράφει 104 περιφερειακά κανάλια. Οι 86 πάροχοι δηλώνουν περιεχόµενο προγράµµατος ενηµερωτικού χαρακτήρα και οι υπόλοιποι 18 µη ενηµερωτικού χαρακτήρα. Πριν από 1,5 χρόνο διέκοψαν τη λειτουργία τους 13 σταθµοί στους Νοµούς Αιτωλοακαρνανίας, Αργολίδας, Αρκαδίας, ∆ωδεκανήσου, Ευρυτανίας, Ηµαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κιλκίς, Κορίνθου, Κυκλάδων, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Σερρών, Φωκίδας και Χίου. Εξ αυτών, ωστόσο, ένας σταθµός του Νοµού Ξάνθης επαναλειτούργησε, καθώς έγινε δεκτή η σχετική αίτηση θεραπείας.
879 ραδιοφωνικοί σταθµοί σε όλη τη χώρα
Στην Ελλάδα εκπέµπουν συνολικά 879 ραδιοφωνικοί σταθµοί που κατατάσσονται σε κατηγορίες ανάλογα µε τη φυσιογνωµία τους. Συγκεκριµένα, 618 µη ενηµερωτικοί και 261 ενηµερωτικοί.
Πηγή: Advertising.gr