Είναι πάντα χαρά μου να σας βοηθάω όταν έχω ελεύθερο χρόνο και το ξέρετε πολύ καλά! Μην διστάζετε! Μην ντρέπεστε!
Ενας καλός φίλος και καλός συνάδελφος της ΕΡΤ (και μαθητής μου στα cinematography σεμινάριά μου) ο Δημήτρης, μου ζήτησε να του δώσω μερικά tips για την Canon C300 Mk3 εν όψει γυρισμάτων της ΕΡΤ που θα κάνει αυτές τις μέρες μ’αυτή την σπουδαία κάμερα! Διαβάστε στο παρακάτω κείμενο τί του έγραψα, μπορεί να λύσει και δικές σας απορίες!
ΥΓ: η κάμερα ενοικιάζεται από το RentPhotoVideo
Δημήτρη, σου στέλνω τα πιο κρίσιμα σημεία που πρέπει να προσέξεις σ’αυτή την κάμερα, κατά την ταπεινή μου γνώμη μετά τις εκτεταμένες δοκιμές που της έκανα πέρυσι στο σεμινάριο στο Αμστερνταμ, και μετά από συζήτηση με συναδέλφους στην Αμερική που την έχουν δουλέψει περισσότερο από μένα.
Η δύναμη αυτή της κάμερας είναι ο καινούργιος DGO (Dual Gain Output) Super-35 αισθητήρας της Canon με το dual amplification (κάτι σαν αυτό που πατεντάρισε πρώτη η ARRI με την Alexa πριν δέκα χρόνια) το οποίο ενισχύει ξεχωριστά τα μαύρα και ασθενή σημεία της εικόνας σου και ξεχωριστά τα άσπρα και δυνατά σημεία της εικόνας σου, πριν τα ενώσει σε ένα σήμα, σε μία αναλογική πληροφορία, και την στείλει στον A/D convertor της κάμερας, δηλαδή πριν ψηφιοποιηθεί η εικόνα σου και προχωρήσει για αποθήκευση στην κάρτα σου.
Αυτή η πατέντα (που έκανε τις Alexa όλα αυτά τα χρόνια να είναι οι καλύτερες ψηφιακές κάμερες του κόσμου) είναι η κρυφή αλλά και τεράστια δύναμη αυτής της κάμερας, που σου δίνει πολύ καλύτερη εικόνα ακόμα και αν τραβάς RAW, και σου ενισχύει/διευρύνει πολύ το δυναμικό εύρος σου (η Canon ισχυρίζεται ότι ξεπερνάει τα 16 stops) και σου δίνει ένα άψογο HDR αποτέλεσμα, κάτι που είχαμε και με την Alexa όλα αυτά τα χρόνια. Και πώς βγαίνει αυτό το HDR αποτέλεσμα; Επειδή λόγω της διπλής “ανάγνωσης” του αισθητήρα έχεις πολύ περισσότερη πληροφορία στα μαύρα/shadows και μεγαλύτερες ανοχές στα highlights.
Επίσης, ένα άλλο πολύ δυνατό στοιχείο της κάμερας είναι οι overcranking δυνατότητές της, δηλαδή η ικανότητά της να τραβάει 60fps σε 12μπιτα αρχεία RAW (Cinema RAW Light) και 120frames σε 10μπιτα αρχεία RAW, και ανάλυση 4K χωρίς να κροπάρει!!!!
Πολύ χρήσιμο είναι και το IS (Image Stabilization) όπως και το Auto-Focus παρόλο που προσωπικά δεν το χρησιμοποιώ ποτέ.
Προσοχή! Δεν χαμηλώνεις ποτέ iso κάτω από το native 800 iso της κάμερας όταν γράφεις σε λογαριθμικά αρχεία ή/και συμπιεσμένα αρχεία τύπου XFAVC.
Μπορείς να το κάνεις αν τραβάς σε αρχεία βίντεο (Rec-709). Καλύτερα να είσαι μόνιμα στο native iso και να κόβεις από τα ενσωματωμένα φίλτρα ND παρά από το iso. Ο λόγος είναι ο εξής: Οταν φύγεις από το native iso αυτής της κάμερας (σε λογαριθμικά και συμπιεσμένα αρχεία μόνο) τότε το roll-off στα highlights αυτής της κάμερας είναι κακό, και επίσης τρελαίνεται η Ζέβρα σου και δεν βγάζει σωστές ενδείξεις!
Η κάμερα αυτή σου δίνει τη δυνατότητα να γράψεις σε 12μπιτα αρχεία RAW (“Ρο” προφέρονται και όχι “Ρόου” που τα λένε όλοι στην Ελλάδα!). Τα αρχεία αυτά μπορούν να σου διορθώσουν μέχρι 4 stops υποφωτισμένα πλάνα (!!!!!!!)
Για ασφάλεια και σιγουριά, και για να μην σου καταστρέψουν/υποβαθμίσουν τη δουλειά σου,
αν δεν κάνεις εσύ το color ή κάποιος που εμπιστεύεσαι, καλύτερα να τραβήξεις αρχεία 12μπιτα XFAVC που είναι πολύ καλά αρχεία, και ένα βιντεάδικο color space όπως είναι το Rec-709, και να “κλειδώσεις” τη δουλειά σου, να την “προστατεύσεις” στο γύρισμα κάνοντας όλη τη δουλειά στο γύρισμα, δηλαδή φώτα, χρώματα κλπ. Σ’αυτό θα βοηθήσει πολύ αν τραβάς σε κάθε πλάνο στην αρχή, ένα color chart για να μπορεί ο colorist μετά να έχει ένα reference και να μην κάνει του κεφαλιού του.
Η κάμερα αυτή κάνει καταπληκτική διόρθωση/καθάρισμα στα chromatic aberrations των φακών σου, ειδικά αν χρησιμοποιείς φακούς της Canon. Και βέβαια για να έχεις το μέγιστο της διόρθωσης των chromatic aberrations μετά στο post θα πρέπει τα αρχεία σου να είναι τραβηγμένα RAW. Τις χρωματικές διορθώσεις των φακών θα τις βρεις στη σελίδα 6 του μενού της κάμερας (Chromatic Abber. Corr.)
Προσοχή! Τις άλλες δύο διορθώσεις σ’αυτή τη σελίδα του μενού μην τις εμπιστεύεσαι, βινιετάρουν και βγάζουν προβλήματα διάφορα. Μόνο η χρωματική διόρθωση των φακών, που ανέφερα παραπάνω, είναι καλή, έτσι λοιπόν τις άλλες δύο διορθώσεις/επεμβάσεις να τις αφήσεις στο off.
Προσοχή στην επιλογή φακών! Επειδή ο αισθητήρας της κάμερας αυτής είναι λίγο μεγαλύτερος από Super-35 (δηλαδή έχει crop factor 1.43 αντί για 1.5 και 1.6 που έχουν όλες οι άλλες Super-35 κάμερες) θα πρέπει να έχεις το νου σου να μην σου βινιετάρουν οι Super-35 φακοί σου, ειδικά στο επαγγελματικό 4K, το DCI 4096×2160! Με άλλα λόγια, αν χρησιμοποιήσεις φωτογραφικούς φακούς Canon EFS ή άλλης εταιρείας που είναι φτιαγμένοι για crop factor 1.6 τότε θα σου βινιετάρουν μ’αυτόν τον αισθητήρα! Θα πρέπει να βρεις φακούς με το σωστό image circle (όλοι οι κινηματογραφικοί primes & zooms Super-35 και μερικοί φωτογραφικοί όπως ο Sigma 18-35mm) ή να χρησιμοποιήσεις full frame φακούς.
Προσοχή επίσης όταν τραβάς overcrank πλάνα το χάνεις το dual gain της κάμερας, δηλαδή πάνω από τα 60fps η κάμερα συμπεριφέρεται πια σαν όλες τις άλλες κάμερες χωρίς το μεγαλύτερο δυναμικό εύρος που δίνει το DGO στα νορμάλ frames. Επίσης, όταν τραβάς με περισσότερα από 60 καρέ παύεις να έχεις 12μπιτα RAW αρχεία, γίνονται αυτομάτως 10μπιτα! Αυτό δεν είναι ιδιοτροπία της κάμερας αλλά των συμπιεσμένων RAW αρχείων της Canon.
Η κάμερα αυτή όπως και οι περισσότερες της Canon βγάζουν περισσότερη ματζέντα από τις άλλες κάμερες. Η θα την αφαιρέσεις στην κάμερα, στο μενού, ή μετά στο post/color.
Σε αντίθεση με τις άλλες κάμερες (αυτές που δεν έχουν dual amplification) εδώ δεν κάνεις ETΤR, δηλαδή δεν δίνεις στα λογαριθμικά αρχεία σου 1 με ενάμισυ παραπάνω stops γιατί θα σου βγάλει θόρυβο στα μεσαία σου, δηλαδή θα έχεις ένα με ενάμισυ stops περισσότερο θόρυβο. Με άλλα λόγια, θα τραβήξεις κανονικά, φωτομετρικά, ό,τι σου δώσει το φωτόμετρό σου, το μάτι σου, το ιστόγραμμά σου, το waveform monitor κλπ, σαν να τραβούσες αρχεία Rec-709.
Ο,τι άλλο χρειαστείς, όποια άλλη απορία έχεις, πάρε με τηλέφωνο ό,τι ώρα και να είναι! Καλό γύρισμα να έχεις! -Πάνος-