in ,

LoveLove

Να PLAYLIST κανείς η να μην PLAYLIST,  ιδού η απορία.

broadcastnews na playlist 1

Δε νομίζω πως ο Σαίξπηρ, γύρω στα 1600, άν άκουγε τότε ραδιόφωνο, να έγραφε έργο με τον Άμλετ να προβληματίζεται εάν πρέπει να υπάρχει PLAYLIST στο ραδιόφωνο η να μην υπάρχει. Ιδού η απορία.

Όπως και να έχει μερικούς αιώνες μετά, το 1989, έτυχε να εργαστώ στον (πιθανώς) πρώτο ραδιοφωνικό σταθμό της Ελλάδας που είχε PLAYLIST εξ ολοκλήρου με λογισμικό. Τον GALAXY 92. Με format SOFT AC και easy listening άκουσμα, και μέ μολις 183 cd στη δισκοθήκη του, ξεχώρισε αμέσως στο ραδιοφωνικό τοπίο της εποχής εκείνης με πολύ υψηλά νούμερα στις ακροαματικότητες.

O σταθμός είχε οργανωθεί και στηθεί όπως ακριβώς και ο K-LITE στον Φοίνικα της Αριζόνα που φυσικά χρησιμοποιούσε ήδη επι σειρά ετών παρόμοιο λογισμικό, ρολόι, και PLAYLIST. Δεν είχα καταλαβει τότε το πόσο τυχερός ήμουν  που βρέθηκα τυχαία να εργάζομαι σε ένα ραδιοφωνικό περιβάλλον τόσο άρτια οργανωμένο και πρωτοπόρο για την εποχή του.

Και φυσικά όλοι οι υπόλοιποι μουσικοί σταθμοί προτιμούσαν να αφήσουν στον παραγωγό την δυνατότητα των μουσικών επιλογών. Εξαιρετικό αυτό για τους παραγωγούς, αλλα όχι και για τους ακροατές, που τελικώς, προτιμούσαν τον…”αυτοματοποιημένο” Galaxy 92 .

Μπορεί τότε, στον Galaxy 92, να μην χρησιμοποιούσαν σύγχρονα scheduling software όπως  GSelector, PowerGold, MusicMaster etc, αλλα κάποιες ικανότητες είχε σαφώς το λογισμικό τους. Έστηνε τέλος πάντων κάποια βασικά ρολόγια, με κάποιες λειτουργικές κατηγορίες, με priority rules, τι ναι και τι όχι back to back, tempo, daypart songs etc. Εστω τα βασικά.

Ένας αιώνας εμπειρίας, με οργανωμένο μουσικό ραδιόφωνο στις Η.Π.Α. και με σχεδόν 40 χρόνια το playlist να κυριαρχεί στην μεγαλύτερη ραδιοφωνική αγορά της γης, κάτι λέει αυτό. Βασικά λεει πολλά. Διότι χρόνια τώρα, σε όλοκληρο τον πλανήτη πλέον, οι εμπορικοί μουσικοί σταθμοί ευρείας αποδοχής, χρησιμοποιούν κάποιο scheduling software και φυσικά έχουν playlist.

Όπως πάντα καθυστερημένοι (όχι νοητικώς) και οι έλληνες ιδιοκτήτες ραδιοσταθμών πλεόν, έχουν ακολουθήσει την διεθνή πρακτική με το playlist. Τουλάχιστον οι περισσότεροι μουσικοί σταθμοί. Δυστυχώς όμως όχι και οργανωμένα, αλλα με ημίμετρα και «πατέντες».

Ακόμη η πλειοψηφεία των μουσικών σταθμών, αρνούνται να αγοράσουν ένα από τα σύγχρονα scheduling software όπως  GSelector, PowerGold, MusicMaster θεωρώντας το έξοδο αυτό, περιττό.

Είναι σαν να θέλεις μεν να έχεις ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με επιδόσεις, αλλα δίχως υπολογιστή on board, δε. Δηλαδή αρνείσαι το λογισμικό που κουμαντάρει και ελέγχει όλες τις λειτουργίες του οχήματος, κάνοντας το έτσι αξιόπιστο και ασφαλές.

Τι συμβαίνει όμως με εκείνους τους σταθμούς που έχουν επιλέξει να χρησιμοποιούν scheduling software? (και μουσικές έρευνες με εταιρίες στις οποίες θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο εκτενώς).

Αυτοί είναι οι σταθμοί, που, στην συντριπτική τους πλειοψηφία σαρώνουν στις μετρήσεις, σε σχέση με τους υπόλοιπους, που προτιμούν τον παραγωγό να παίζει ότι θέλει η να παίζει περίπου στο στυλ του σταθμού. Άραγε ποιος δημιουργεί τελικά αυτό το «στυλ» του σταθμού – λέγε με ταυτότητα η format?

Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι είσαι ένας ραδιοφωνικός παραγωγός και σου έχει τύχει να βιώσεις μια ερωτική απογοήτευση που σε έχει ρίξει στα πατώματα. Για να ξεσπάσεις λοιπόν ακούς όλα τα καταθλιπτικά τραγούδια που διαθέτεις στη δισκοθήκη σου.

Φαντάσου τώρα τι θα συμβεί άν εσύ, ως ραδιοφωνικός παραγωγός, αποφασίσεις να παίξεις και στον σταθμό που εργάζεσαι όλα τα καταθλιπτικά τράγούδια που ΕΣΕΝΑ σε «συγκινούν» εκείνη τη στιγμή.

Το πιο πιθανό είναι οι ακροατές σου στο αυτοκίνητο τους, να πέσουν και εκείνοι σε κατάθλιψη και να πέσουν μετα – χτυπα ξύλο – στην πρώτη κολώνα που θα βρεθεί μπροστά τους. Εσύ βεβαια, που σαν παραγωγός βιώνεις το δράμα της ερωτικής σου απογοήτευσης θα θέλεις να το μεταδώσεις κιόλας και θα ξεδώσεις, ενω έκεινοι, θα ενδώσουν λίγο αργότερα στο περιβάλλον του πιο κοντινού νοσοκομείου.

Σουρεαλιστικό? Καθόλου. 78% των ακροατών ενός ραδιοφωνικού σταθμού επιλέγουν το αγαπημένο τους ραδιόφωνο διότι θα ακούσουν κάτι που θα τους φτιάξει το κέφι και την διάθεση άμεσα σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Και η κατάθλιψη σου ερωτευμένε παραγωγέ ΔΕΝ θα τους φτιάξει την διάθεση. Άσε που ένας ακροατής θέλει μόλις ανοίξει το ραδιόφωνο του να μπορεί ΑΜΕΣΩΣ να ακούσει αυτό που του αρέσει. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΣΕ ΕΚΕΙΝΟΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ.

Είναι περιττό να εξηγήσει κανείς γιατί ένα « άψυχο» λογισμικό δεν θα υποπέσει ποτέ σε τέτοιου είδους  «συναισθηματικές» καταστάσεις . Εκτός και εαν το προγραμματίσεις επι τουτου να το κάνει φυσικά, με τα ανάλογα τραγούδια, άλλο αυτό.

Το playlist είναι το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ στον αέρα του σταθμού από τον προγραμματισμό ενός scheduling software και έχει μόνο ένα σκοπό. Την άρτια, γρήγορη δημιουργία της ταυτότητας του σταθμού και φυσικά του μουσικού προφίλ του. Πιο απλά, προγραμματίζεις τι ακριβώς θα ακουστεί για να διασφαλίσεις ότι θα το ακούσει σίγουρα ο ακροατής σου.

Ειδικότερα, χρησιμοποώντας ένα scheduling software ορίζεις εύκολα και γρήγορα το πώς ΑΚΡΙΒΩΣ θέλεις να ακούγεται ο σταθμός στους ακροατές σου όλο το 24ωρο. Εύκολα γρήγορα και με τα λιγότερα πιθανά λάθη.

Ας υποθέσουμε ότι έχεις στον αέρα 12 παραγωγούς ραδιοφώνου, και όλοι τους καλούνται να επιλέξουν εκείνοι αυτό που επιτάσσει το format του σταθμού. Επιπλεόν θέλεις και να είσαι και διασφαλισμένος ότι όλοι τους θα συνεννοούνται μεταξύ τους κάθε μέρα, κάθε ώρα, για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να παίζει ο σταθμός.

Άστο καλύτερα, παίξε Τζόκερ. Κι αν σου κάτσει? Ναι, αυτό μπορεί και να σου κάτσει. Αλλα να σου κάτσει στον αέρα να συνδιαστούν 12 άνθρωποι με διαφορετικό χαρακτήρα και γούστα, να επιλέγουν σωστά την μουσική με στόχο την ομογένεια του ταυτότητας του σταθμού σου, αυτό δεν θα σου κάτσει. Και όταν έρθουν αργότερα οι χαμηλές μετρήσεις επειδή οι ακροατές προτίμησαν ένα άλλο ανταγωνιστικό σταθμό που έχει playlist με software, τότε την έκατσες.

Πρέπει να γίνει αντιληπτό σε όσους δεν μπορούν η δεν θέλουν να το κατανοήσουν, ότι το playlist δεν έχει δημιουργηθεί για να την «σπάσει» ο σταθμός στους παραγωγούς του, αλλα για να αποκτήσει ο σταθμός άμεσα μια μουσική ταυτότητα ΚΑΙ ΜΕ ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ.

Επίσης η δουλειά των «παραγωγών» του σταθμού, πρέπει να είναι ως έξυπνοι παρουσιαστές, διασκεδαστές / entertainer, με έξυπνα σχόλια, με ωραίες φωνές προφανώς και τελικά, να ψυχαγωγούν τους ακροατές και οι παρουσιαστές ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΙ.

Το ραδιόφωνο είναι ραδιο + φωνή. Την φωνή των παρουσιαστών. Το στυλ τους, ο χαρακτήρας τους, η οικεία φωνή τους, πρέπει να αποτελούν την ψυχαγωγία των ακροατών σου. Επίσης καλούνται να αναδείξουν στους ακροατές όσο μπορούν καλύτερα το playlist του σταθμού πείθοντας όποιον ακούει, ότι αυτός ο μουσικός σταθμός παίζει την ιδανική μουσική για τον ακροατή του.

Συνεπώς παραγωγοί / παρουσιαστές και playlist πάνε ΟΛΑ μαζί πακέτο. Για το σπίτι.

Eγγραφείτε στη λίστα μας

Μόνο κάθε Τρίτη θα λαμβάνετε εξαιρετικά νέα στο e-mail σας!

Σας ευχαριστούμε για την εγγραφή σας στο Broadcastnews!

Something went wrong.

What do you think?

Written by Kostas Sitopoulos

Ξεκίνησε το 1982 να ασχολείται με το πειρατικό ραδιόφωνο. Αρχικά διαβάζε μανιωδώς Τεχνική Εκλογή, τον Ερασιτέχνη, τις Ηλεκτρονικές Κατασκευές κτλ. Και μετα ένα ξεχωριστό δώρο του άλλαξε την ζωή. Ένας ξαδελφός του, ραδιοπειρατής στα Μεσαία, του έκανε δώρο ένα μικρό πομπουδάκι στα FM. Αυτό ήταν. Ακολούθησαν άλλοι μεγαλύτεροι πομποί και τελικά ακολούθησε το 1986 και το πρώτο δικαστήριο για ραδιοπειρατία. Στα 17 του δηλαδή. Λίγο αργότερα ξεκίνησε να σπουδάζει ηχολήπτης στην Σχολή Παπαντωνοπούλου αλλά τα παράτησε για να πάει στρατό. Όμως δεν παράτησε και το ραδιόφωνο. Μέσα στα επόμενα χρόνια τον φιλοξένησαν τα μικρόφωνα των Jeronimo Groovy 88.9 FM, Galaxy 92, Αθηνα 984, Kiss FM, Klik FM, Best Radio, Mad Radio, Easy FM, Nostos, Λάμψη FM κτλ. Και τότε ήρθε η πιο ενδιαφέρουσα επαγγελματική πρόταση. Να αναλάβει Διευθυντής Προγράμματος του VILLAGE FM 88,3. Ο σταθμός που μέσα σε 14 μήνες συγκέντρωσε 535.000 ακροατές στην Αθήνα, αγγίζοντας το 13,3 % ακροαματικότητα, νούμερο ρεκόρ για σταθμό με ξένο ρεπερτόριο, ακόμη και σήμερα. Επειτα πήγε για 2 χρόνια στην Κύπρο ως Διευθυντής προγράμματος και Σύμβουλος σε θέματα ραδιοφώνου. Παράλληλα έμπλεξε και με τον περιοδικό Τύπο, ακόμη και με εφημερίδες κτλ, αλλα πάντα η Νο1 αγάπη του ήταν και είναι το ραδιόφωνο. Μέχρι και σήμερα.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

0
Broadcastnews music concept research

Μουσική έρευνα, το κλειδί της επιτυχίας (?)

maxresdefault 1

Wave Series – DDS FM Transmitters