in , ,

LoveLove

FM Audio Processors.Θέλω να έχω τον καλύτερο ήχο στο σταθμό μου

Orban Optimod 8700i – Omnia 11- Sound 4 Impact-AIRAURAX3

broadcastnews eco platform
  • 8700i 1
    Orban 8700i

Θέλω να έχω τον καλύτερο ήχο στο σταθμό μου. Έχω αγοράσει τον ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗ ΗΧΟΥ (και ποιος είναι αυτός για να μάθουμε και εμείς?) Θέλω ο ήχος μου να ξεχωρίζει από τους άλλους σταθμούς…

Σας θυμίζουν τίποτε όλα αυτά? Έαν έχετε δικό σας σταθμό φαντάζομαι πως ναι.

Επίσης εάν φαντάζεστε πως σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με επεξεργαστές ήχου και θα τους…αξιολογήσουμε κιόλας, sorry, ατυχήσατε. Ασε που το να «αξιολογήσεις» και να «βαθμολογήσεις» έναν Orban Optimod 8700i, έναν Omnia 11 η έναν AIRAURAX3 στις μέρες μας είναι αντικειμενικά άκυρο. Είναι σαν να σκοπεύεις να αξιολογήσεις μια Ferrari, μια Porsche η μια Lamborghini, εάν είναι καλά αυτοκίνητα και γρήγορα. Αστο καλύτερα.

Μα θα μου πείτε, ο επεξεργαστής ήχου είναι αυτός που «φτιάχνει» τον ήχο του σταθμού μου. Μπα? Έτσι νόμιζατε? Το μόνο που θα πω είναι πως οι παραπάνω επεξεργαστές, συν όλοι οι υπόλοιποι της αγοράς, είναι βάσικα τα εξιλαστήρια θύματα. Γιατι αυτό? Διότι όταν ο ήχος του σταθμού σου όταν τον ακούς στο ραδιόφωνο, όπως όπως τον ακούν και οι ακροατές σου, δεν σου αρέσει, σου φταίει αμέσως ο επεξεργαστής σου. Η κάποιο user preset, που τελικά δεν σου κάνει επείδη είναι λάθος φτιαγμένο(!?!?). Εντάξει, θάθελα να δώ τα μούτρα του θείου Bob Orban η του Frank Foti εάν τολμούσατε να τους πείτε, παίδες το τάδε user preset, είναι λαθος σεταρισμένο, δεν παίζει σωστά. Προσωπικά θα προτιμούσα να ανοίξει η γη να με καταπιεί από το να ξεστομίσω κατι τέτοιο μπροστά τους.

Οπότε να παμε στο δια ταύτα. Όταν αυτό που ακούς στον αέρα ( όπως το ακούνε οι ακροατές σου )είναι διαφορετικό από αυτό που ακούς από την έξοδο του επεξεργαστή σου, (από το line out), φταίνε πολλά, αλλά σίγουρα όχι ο επεξεργαστής. Οπότε τις φταίει? Συγννώμη που θα το πω ξερά αλλά φταίς εσύ, δηλαδή όχι εσύ ακριβώς αλλα ο εξοπλισμός που διάλεξες για πριν και μετά τον επεξεργαστή, και όχι μόνο ο εξοπλισμός σου.

Υπάρχουν πολλά περισσότερα που επηρεάζουν τον ήχο στον FM σταθμό σου από οτι φαντάζεσαι. Για παράδειγμα, FM, Frequency Modulation, η τελος πάντων Διαμόρφωση κατά συχνότητα. Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι ακόμη και…η κεραία σου μπορεί να «αλλάζει» τον ήχο του σταθμού σου? Οκ, πριν ακούσω τώρα τα εξ αμαξης με αυτό που μόλις διάβασες άσε με να τεκμηριώσω αυτό που λέω.

Ας υποθέσουμε ότι η κεραία σου είναι για τους 100 mhz και αποτελείται από 1 δίπολο(λέμε τώρα) και είναι για μια και μόνο συγκεκριμένη συχνότητα κομμένη, είναι τόσο «στενή» που δεξιά και αριστερά δεν μπορεί να «τσουλήσει» ούτε 300khz διότι θα σου ανεβάζει SWR. Μια τέτοια κεραία λοιπόν, που είναι για μια συγκεκριμένη συχνότητα (για την οποία είναι κατασκευασμένη) εχει όμως εκεί, πχ στους 100 mhz την μεγαλύτερη απολαβή, σε σχέση με μια ανάλογη broadband κεραία με 1 broadband δίπολο.

Φυσικά η broadband κεραία που έχει εύρος και δυνατότητα κάλυψης από τους 87mhz μέχρι τους 108mhz θα συντονίζει (θεωρητικά) δίχως στάσιμα σε όλο το φάσμα αλλά έχει και μικρότερη απολαβή γιαυτό το λόγο. Παραλληλα όμως έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Δεν είναι μόνο «φαρδιά» για να καλύψει όλες τις συχνότητες στα FM.

Είναι και όσο φαρδιά χρειάζεται ώστε να καλύψει και όλο το φάσμα στη διαμόρφωση FM αφού προσφέρει περισσότερους khz (μιας και παει πάνω κάτω σε όλη τη μπαντα) ώστε ο επεξεργαστής σου, αυτό που της στέλνει σε ήχο μέσω του transmitter, να μπορεί να το αποδώσει. Με λίγα λόγια μια broadband κεραία επηρεάζει κατά βαση λίγοτερο την διαμόρφωση σου από μια μονοσυχνοτική που την κανει να ακούγεται πιο «στενή» πιο «φτωχή» και με λιγότερο εύρος. Για να μην παρεξηγηθώ, προφανώς ΔΕΝ είναι η κεραία η λύση στο πρόβλημα της διαμόρφωσης!!! Απλά ΚΑΙ η κεραία παίζει κάποιο ρόλο, έστω και υποδεέστερο σε σχέση με καποιους άλλους παράγοντες, πιο σημαντικούς.

Άλλοι Παράγοντες.

Άλλοι παράγοντες και προφάνως πιο σημαντικοί από την κεραία στο πως ακούγεται η διαμόρφωση μας, είναι οι εξής: η ίδια η μουσική καταρχήν. Δεν εννοώ τα τραγούδια φυσικά…αλλα το format τους! Μήπως, λέω μήπως, χρησιμοποιείς ακόμη mp3 αρχεία στο σταθμό? Έστω και 320 kbps? Και σου φταίει μετά ο επεξεργαστής του ήχου που «δεν αποδίδει»?!?

Συμπιεσμένο αρχείο audio είναι το mp3. Ήμαρτον! Ασε που ΔΕΝ μπορεις να είσαι και 100% σίγουρος ότι είναι και όντως 320 kbps, μπορει να λέει 320 , αλλα αυτός που στο «έστειλε» μεσω Διαδικτύου, το «κατασκεύασε» ηχογραφόντας το από αρχείο mp3 128 kbps και τελικά το 320 εμφανίζεται μόνο οπτικώς αλλα είναι άφαντο ηχητικώς! Και ακόμη και να είναι όντως 320 kbps, δεν θα είναι ΠΟΤΕ wav αρχείο.(στην ποιότητα του ήχου) Οπότε πάμε καταρχήν στο αρχείο να είναι WAV file. Δηλαδή, ασυμπίεστο καταρχήν. Και φυσικά από τι αρχείο έχει ριπαριστεί το τραγούδι και είναι wav τελικώς?

Οκ, έαν το έχεις ριπάρει ΕΣΥ Ο ΙΔΙΟΣ από cd, τότε έχει καλώς. Έχει καλώς? Νομίζεις. Τι cd(αλήθεια έχεις ακόμη cd μπράβο σου) είναι αυτό από το οποίο πήρες το τραγούδι για να το τοποθετήσεις στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή που παίζει στον αέρα του σταθμού σου? Μήπως είναι κανενα παλιό cd, τόσο παλιό που το τραγούδι είναι αλλοιωμένο στον δίσκο ηχητικώς? Και σωστά μάντεψες, τότε θα γραφτεί και ως wav αρχείο αλλοιωμένο. Η ακόμη χειρότερα, έχεις κάνει save ως wav to αρχείο για το τραγούδι, το οποίο τραγούδι όμως, το έχεις «κατεβάσει» από το Διαδίκτυο, και αυτος που το ανέβασε το ανέβασε ως mp3! Δηλαδή τελικά δημιούργησες ένα wav αρχείο από mp3! Sorry, αλλα το τραγούδι σου ακόμη και ως wav σε αυτή τη περίπτωση, σαν mp3 θα ακούγεται. Και παλι μας φταίει ο επεξεργαστής εδώ που του προσφέρουμε χάλια αρχείο? Όχι βεβαια. Και αντε και έχεις τελικώς – μετα από πολύ ψάξιμο και ταλιπωρία, ένα wav αρχείο αυθεντικό και καλό. Μια χαρά και μπράβο σου.

Η καρτα ήχου στον υπολογιστή σου τι καρτα είναι? 192 khz? Μήπως καμια παλιά με 96 khz? Στενή θα είναι στον ήχο, φτωχό θα ακούγεται και το wav αρχείο, τι να σου κάνει μετά και εδώ ο επεξεργαστής ήχου, να στο «φαρδαίνει» το αρχείο. Παλι φούσκα θα ακούγεται. Και άντε και είναι σαφώς 192 khz και νέας γενιας η καρτα σου στον αέρα του σταθμού. Τι και πια κάρτα ήχου χρησιμοποιείς? Διαφορετικές κάρτες ήχου έχουν διαφορετική απόδοση και το γνώρίζεις αυτό. Και άντε και η καρτα ήχου σου είναι όντως καλή. Αλήθεια παίζεις αναλογικά η ψηφιακά? Η κονσόλα σου – εάν έχεις – είναι ψηφιακή η αναλογική? Τι καλώδια χρησιμοποιείς επίσης? Το καλώδιο αλλάζει τον ήχο σου θυμίζω. Επιδερμικό φαινόμενο ο ήχος μεταδίδεται καλύτερα απο «χοντρά, φαρδιά» καλώδια. Μη τυχόν και χρησιμοποιήσεις τίποτε τηλεφωνικά καλώδια που σου είχαν ξεμεινει από καπου, διότι η μουσική σου θα ακούγεται σαν…τηλέφωνο, λέμε τώρα. Και προφάνως ουτε τότε μπορεί να σώσει αυτή τη κατάσταση ο πανάκριβος σου επεξεργαστής. Και άντε λοιπόν για να φτάσουμε τελικά στην είσοδο του επεξεργαστή, όλα τα έχεις σωστά και άρτια. Παίζεις λοιπόν και wav αρχείο και όχι mp3, έχεις καλή καρτα ήχου και όχι καποια παλιά και χάλια, έχεις και καλά καλώδια και όχι τίποτε φτηνιάρικα, έχεις και καλή κονσόλα και όχι κανένα μίκτη που όλα φυσάνε όταν ανεβάζεις το fader. (θα σου έκανα και κουβέντα για το πώς επηρεάζουν ακόμη και τα βύσματα τον ήχο σου εάν δεν είναι neutrik, αλλα σε λυπάμαι γιατι βλέπω ότι έχεις αγχωθεί ήδη).

Αισίως λοιπόν αυτό που τελικά στέλνεις στον επεξεργαστή σου, ας πούμε ότι είναι άριστο. Και όμως ΠΑΛΙ δεν ακούς καλα στον αέρα, γιατί? Φταίει ΠΑΛΙ ο επεξεργαστής σου? Αμ δε.

Για να παμε τώρα να δούμε λίγο τι έχεις ΜΕΤΑ τον επεξεργαστή ήχου. Πως το στέλνεις το MPX στο βουνό και στο exciter? Δε πιστεύω να χρησιμοποιείς ακόμη εκείνο το χαριτώμενο ραδιο λινκ που σου είχε φτιάξει πριν 20 χρόνια ο φίλος σου ο Γιάννης??? (καλό παιδι ο Γιάννης έφτιαχνε καλους καφέδες και καλές συσκευές, φτηνές φτηνές, έτσι έλεγες κάποτε) Το radio link που χρησιμοπιείς είναι ψηφιακό? Είναι αναλογικό? Είναι νέας γενιάς dual speed η τεσπα «αρκετά φαρδύ» για την διαμόρφωσή, η χρησιμοποιείς ακόμη το λινκ που είχες από το 2000, διότι , δε βαριέσαι βρε αδερφε, ακόμη κάνει την δουλεία του. ΕΛΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΗΝ ΚΑΝΕΙ. ΤΗΝ ΚΑΝΕΙ ΧΑΛΙΑ, άσε που ο ήχος του είναι ΚΑΙ λίγο τσιριχτός!!! Δε πιστεύω και εδώ να σου φταίει πάλι ο επεξεργαστής η το user preset που «δεν ακούγεται καλά» στον αέρα?? Και άντε και έχεις τελικά ένα καλό λινκ τελευταίας γενιάς και τεχνολογίας, και άντε και στέλνεις στο βουνό το mpx έστω μέσω ip encoder και decoder στο βουνό η απευθείας και άρτια…

Να κανουμε παλι μια σούμα μέχρι στιγμής, μη τυχον και ξεχαστούμε, για το τι παίζει ΜΕΓΑΛΟ ρόλο στον ήχο σου ΕΚΤΟΣ από τον άμοιρο τον επεξεργάστη ήχου? Είπαμε μέχρι στιγμής, wav αρχειο όχι mp3, καλη κάρτα ήχου, καλή κονσόλα, καλά καλώδια, broadband κεραία, καλό γραμμικό, ραδιο λινκ… Όλα αυτά επηρεάζουν τον ήχο σου, άμεσα. Και όλα αυτα καλείται ο επεξεργαστής ήχου σου με μαγικό τρόπο να τα διορθώσει στο αψε σβήσε. Εάν τα έχεις όλα αυτά και είναι τελικώς ακατάλληλα, σου θυμίζω. Και νόμιζες ότι τελειώσαμε εδώ? Αμ δε.

Τι EXCITER έχεις στο βουνό? Τελευταίας τεχνολογίας? Dual speed? Κατεβαίνει μέχρι τους 5-8 hz η θα ξακλειδώσει με το καλημέρα όταν ο γεμάτος ήχος που θα λάβει από τον Orban, Omnia etc φτάσει το exciter στα ορια του? Λίγο πριν ξεκλειδώσει δηλαδή. Δε πιστεύω να έχεις ακόμη στο βουνο το exciter του 1995 διότι ΚΑΙ ΑΥΤΟ, δε βαριέσαι βρε αδερφέ, δουλεύει ακόμα… (αυτό το χαριτωμένο exciter πχ του Δεληγ… η τεσπα κατι άναλογο, με την διαμόρφωση να τσιρίζει και τις χαμηλές συχνότητες να έχουν πάει περίπατο). Καταλήγω λοπόν στο ότι και το EXCITER παίζει ρόλο στο τι είδους διαμόρφωση θα έχεις στο σταθμό σου. Θυμίζω επίσης ότι τα παλιά exciter ετσι και αλλιώς σχεδιάστικα ήταν μιας άλλης φιλοσοφίας, με υλικά που υπήρχαν τότε κτλ και καμιά σχέση μετα σημερινά. Θα μπορούσαμε να αναλύσουμε και άλλες πικαντικες λεπτομέρειες, όπως πχ τι linear έχεις! Κανένα με λυχνία 30ετίας ακόμη? Διότι και αυτό μπορεί να επηρεάζει την διαμόρφωση, ιδίως οταν ΔΕΝ είναι broadband το Linear. Oπότε θεωρώ ότι έχεις linear νεας τεχνολογίας εντελώς broadband που δεν σου επηρεάζει αρνητικά τον ήχο. Άρα. Διαβάζωντας τα παραπάνω το συμπέρασμα είναι ένα. Προτού κατηγορήσεις τον επεξεργάστη σου οτι ΜΟΝΟ αυτός είναι υπεύθυνος για το πώς ακούγεται η διαμόρφωση σου, θυμίσου πάλι πόσοι ακόμοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τον ήχο του σταθμού σου.

Δεν φταίει ο επεξεργαστής σου, εάν δεν σε ικανοποιεί ο ήχος της διαμόρφωσής σου. Ο άμοιρος είναι απλώς ένα εξιλαστήριο θύμα, με ηθικούς αυτουργούς, όλους μαζί τους υπόλοιπους παράγοντες που επηρεάζουν την διαμόρφωσή στο σταθμό σου. Μην τον καταδικάζεις άδικα.

Eγγραφείτε στη λίστα μας

Μόνο κάθε Τρίτη θα λαμβάνετε εξαιρετικά νέα στο e-mail σας!

Σας ευχαριστούμε για την εγγραφή σας στο Broadcastnews!

Something went wrong.

What do you think?

Written by Kostas Sitopoulos

Ξεκίνησε το 1982 να ασχολείται με το πειρατικό ραδιόφωνο. Αρχικά διαβάζε μανιωδώς Τεχνική Εκλογή, τον Ερασιτέχνη, τις Ηλεκτρονικές Κατασκευές κτλ. Και μετα ένα ξεχωριστό δώρο του άλλαξε την ζωή. Ένας ξαδελφός του, ραδιοπειρατής στα Μεσαία, του έκανε δώρο ένα μικρό πομπουδάκι στα FM. Αυτό ήταν. Ακολούθησαν άλλοι μεγαλύτεροι πομποί και τελικά ακολούθησε το 1986 και το πρώτο δικαστήριο για ραδιοπειρατία. Στα 17 του δηλαδή. Λίγο αργότερα ξεκίνησε να σπουδάζει ηχολήπτης στην Σχολή Παπαντωνοπούλου αλλά τα παράτησε για να πάει στρατό. Όμως δεν παράτησε και το ραδιόφωνο. Μέσα στα επόμενα χρόνια τον φιλοξένησαν τα μικρόφωνα των Jeronimo Groovy 88.9 FM, Galaxy 92, Αθηνα 984, Kiss FM, Klik FM, Best Radio, Mad Radio, Easy FM, Nostos, Λάμψη FM κτλ. Και τότε ήρθε η πιο ενδιαφέρουσα επαγγελματική πρόταση. Να αναλάβει Διευθυντής Προγράμματος του VILLAGE FM 88,3. Ο σταθμός που μέσα σε 14 μήνες συγκέντρωσε 535.000 ακροατές στην Αθήνα, αγγίζοντας το 13,3 % ακροαματικότητα, νούμερο ρεκόρ για σταθμό με ξένο ρεπερτόριο, ακόμη και σήμερα. Επειτα πήγε για 2 χρόνια στην Κύπρο ως Διευθυντής προγράμματος και Σύμβουλος σε θέματα ραδιοφώνου. Παράλληλα έμπλεξε και με τον περιοδικό Τύπο, ακόμη και με εφημερίδες κτλ, αλλα πάντα η Νο1 αγάπη του ήταν και είναι το ραδιόφωνο. Μέχρι και σήμερα.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

0
Broadcastnews Fotodiox Pro Fusion Adapter EF LT FSN 01 700x

Αντάπτορας Fotodiox Pro Fusion

broadcastnews green screen

8 tips για καλύτερα αποτελέσματα στο green screen