Τα podcast έχουν γίνει ολοένα και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια. Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το όρο, το podcast είναι ένα είδος εκπομπής παρόμοια με τις αντίστοιχες ραδιοφωνικές εκπομπές, που όμως μπορεί να μεταδοθεί σε ροή ή να ληφθεί σε υπολογιστή ή φορητή συσκευή όπως smartphone ή tablet. Τα podcast προσφέρουν στους ακροατές έναν νέο τρόπο ψυχαγωγίας, επιτρέποντάς τους να συντονιστούν στις εκπομπές και να εξερευνήσουν θέματα που τους ενδιαφέρουν.
Ο όρος podcast προέρχεται από την σύνθεση των λέξεων “iPod” και “broadcasting”. Τα podcast εμφανίσθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά πρόσφατα έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού. Το τοπίο των podcast έχει εξελιχθεί σημαντικά με εκατοντάδες χιλιάδες εκπομπές διαθέσιμες σε διάφορες πλατφόρμες ροής όπως το Spotify, το Google Podcasts και το Apple Podcasts.
Γιατί όμως τα podcast έχουν γίνει τόσο δημοφιλή;
Πολλοί επιλέγουν να ακούσουν podcast γιατί τους προσφέρει την δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι ποια στιγμή θα καταναλώσουν το περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει. Σε σύγκριση με τις εκπομπές στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, δεν υπάρχει συγκεκριμένη ώρα μετάδοσης, ο ακροατής αποφασίζει πότε και που θέλει να ακούσει το περιεχόμενο.
Ένα επιπλέον πλεονέκτημα είναι η ελευθερία κινήσεων που προσφέρει η ακρόαση podcast. Αντίθετα με το video, ο ακροατής μπορεί να ακούσει τα αγαπημένα του podcast στο γυμναστήριο, στο αυτοκίνητο, όταν μαγειρεύει ή κάνει δουλειές στο σπίτι.
Επίσης τα podcast μπορούν να στοχεύουν σε κοινό με πολύ συγκεκριμένα ενδιαφέροντα σε σύγκριση με τις εκπομπές σε ραδιόφωνο και τηλεόραση που αναγκαστικά απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό. Θεματολογίες που παλαιότερα θα ήταν δύσκολο να δημιουργηθούν λόγω ειδικής θεματολογίας, τώρα μπορούν να υπάρξουν και να αποκτήσουν δυναμική.
Στα podcast δεν υπάρχει περιορισμός στην διάρκεια της εκπομπής σε αντίθεση με τα format που υπάρχουν σε τηλεόραση και ραδιόφωνο. Η διάρκειά τους μπορεί να είναι από 10 λεπτά έως 2-3 ώρες, το ενδιαφέρον του περιεχομένου καθορίζει την διάρκεια.
Διαφορετικοί τύποι podcast
Όσον αφορά τους τύπους podcast, μπορούν να χωριστούν σε τρεις κύριες κατηγορίες: εκπαιδευτικά, ψυχαγωγικά και δημοσιογραφικά.
Τα εκπαιδευτικά podcast επικεντρώνονται στη διδασκαλία των ακροατών σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα ή τομέα. Παρουσιάζουν συχνά συνεντεύξεις με ειδικούς στον τομέα και καλύπτουν θέματα όπως η ιστορία, η επιστήμη και η τεχνολογία.
Τα podcast που βασίζονται σε ψυχαγωγικό περιεχόμενο είναι γενικά πιο χαλαρά από τα εκπαιδευτικά, αλλά εξακολουθούν να παρέχουν ενδιαφέρουσες συζητήσεις για θέματα ποπ κουλτούρας όπως ταινίες, μουσική, τηλεοπτικές εκπομπές κ.λπ.
Αντίστοιχα τα podcast με δημοσιογραφικό περιεχόμενο επικεντρώνονται στα τρέχοντα γεγονότα και άλλα θέματα της επικαιρότητας.
Δημοτικότητα των podcast
Τα podcasts έχουν κερδίσει τεράστια δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας που επιτρέπει στους ανθρώπους να έχουν πρόσβαση σε γνώσεις και ιδέες για θέματα με τα οποία είναι παθιασμένοι.
Το ηχητικό περιεχόμενο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές και αγαπητό σε πολλούς. Στην Αμερική το 2016 μόνο το 22% του ενήλικου πληθυσμού γνώριζε για την ύπαρξη των podcast, αντίθετα το 2022 το ποσοστό έφτασε το 79%. Σε έρευνα που διεξήχθη στις αρχές του 2022 το 38% του αντίστοιχουπληθυσμού είχε ακούσει τουλάχιστον ένα podcast τον προηγούμενο μήνα.
Η δύναμη των podcast έγκειται στη δυνατότητά τους να προσεγγίσουν οποιοδήποτε κοινό, καθώς και στην ευελιξία τους στην αντιμετώπιση σύνθετων θεμάτων. Ένα podcast μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκπαιδεύσει το κοινό σε δύσκολες έννοιες, ενώ ταυτόχρονα είναι αρκετά χαλαρό ώστε να έχει ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Αυτό τα καθιστά ιδανικά για όσους θέλουν μια πνευματική πρόκληση, ενώ παράλληλα μπορούν να χαλαρώσουν και να διασκεδάσουν.