Η δημιουργία μιας ταινίας, ενός τηλεοπτικού διαφημιστικού σποτ αποτελείται από πολλά μικρά πλάνα, τα οποία μοιάζουν με κομμάτια από παζλ που όταν ενωθούν αποκτούν ζωή και διαμορφώνουν το τελικό έργο. Ο ρόλος των ηθοποιών στην παραγωγή οποιουδήποτε οπτικοακουστικού έργου είναι μεγάλος. Όμως αρκετές φορές ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τους ηθοποιούς έχει μεγάλη σημασία για το τελικό αποτέλεσμα.
Κανένας δεν μοιάζει με τον άλλο
Κάθε ηθοποιός είναι διαφορετικός και ο τρόπος εργασίας του για να μπει στο πετσί του ρόλου είναι μοναδικός. Ο σκηνοθέτης πρέπει να βρει τον κατάλληλο κώδικα επικοινωνίας για να μεταφέρει το μήνυμα του συνολικού έργου, της σκηνής και του χαρακτήρα που υποδύεται ο ηθοποιός για να μπορέσει να τον βοηθήσει να μπει στην ιστορία της ταινίας.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πάνω από όλα είναι άνθρωποι που εκθέτουν τον εαυτό τους στον φακό και είναι αναγκαίο να νιώσουν ασφάλεια με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη. Κάποιοι ηθοποιοί θέλουν μεγάλη ανάλυση του ρόλου, άλλοι πειραματίζονται περισσότερο, άλλοι θέλουν συγκεκριμένες οδηγίες… Δεν υπάρχει μία συνταγή για όλους.
Αν ο σκηνοθέτης χειρίζεται με τον ίδιο τρόπο όλους, δεν θα πετύχει το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα.
Άφησε το ένστικτο των ηθοποιών να λειτουργήσει
Όσο κι αν ετοιμαστούμε για το γύρισμα πάντα υπάρχει χώρος για να δοκιμάσουμε και άλλες προσεγγίσεις. Όταν δύο ή περισσότεροι ηθοποιοί παίρνουν το κείμενο στα χέρια τους και του δίνουν ζωή, γεννιέται μια άλλη δυναμική και πολλές διαφορετικές εκδοχές στην ροή της σκηνής.
Ο πειραματισμός με τους ηθοποιούς τους δίνει την ευκαιρία να γίνουν κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας και να ψάξουν μαζί με τον σκηνοθέτη τον καλύτερη δυνατή βερσιόν που θα δυναμώσει την σκηνή.
Απόφυγε τις οδηγίες – αποτελέσματα
Ένα συχνό λάθος είναι η οδηγία στους ηθοποιούς, κλάψε, γέλασε, τρέξε, φώναξε…
Γιατί;
Πολύ απλά τέτοια οδηγία είναι μια τελική ψυχολογική κατάσταση. Το ερώτημα είναι ποιο είναι το κίνητρο. Το κλάμα ενός χαρακτήρα είναι αντίδραση, εξαιτίας της πράξης ενός άλλου χαρακτήρα. Η ερμηνεία ενός ρόλου αποκτά ζωή όταν πηγάζει από την δυναμική δράσης – αντίδρασης που δημιουργείται με το περιβάλλον.
Το γεγονός που πυροδοτεί την αντίδραση είναι πολύ βασική πληροφορία για τον ηθοποιό γιατί τον καθοδηγεί στον τρόπο που πρέπει να αντιδράσει και για δημιουργηθεί δυναμική ανάμεσα στους χαρακτήρες.
Σε έναν καυγά ανάμεσα σε ένα ζευγάρι ο τρόπος αντίδρασης του καθενός δεν είναι απλά μια αντίδραση στις ατάκες του άλλου. Η βάση προέρχεται από παράγοντες που προϋπάρχουν όπως ο θυμός εξαιτίας της απόστασης που υπάρχει. Ο διάλογος μπορεί να μην θίγει καν το θέμα, αλλά αποτελεί τον καταλύτη για την αντίδραση.