Όμως τι γίνεται με αυτό που αποκαλούμε self-operation και αφορά τους παραγωγούς ραδιοφώνου? Είναι εντελώς αστείο, σε μια κονσόλιτσα που ο ραδιοφωνικός παρουσιαστής καλείται να σηκώνει κάθε 15 λεπτά ένα fader για το μικρόφωνο του και άλλο ένα stereo fader για το PC που παίζει την μουσική και όλα τα αλλα, να λέμε “ΜΑΣ ΤΡΩΕΙ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΊΑ” ο ραδιοφωνικός παραγωγός. ΕΛΕΟΣ.
Αυτό θεωρείς εσύ ως ηχολήπτης ραδιοφώνου ότι εκπροσωπεί το επάγγελμα σου?
Πρέπει λοιπόν να δούμε πρακτικά τι καλείται να γνωρίζει ένα ηχολήπτης ραδιοφώνου σήμερα.
Εάν ΔΕΝ έχεις άριστη σχέση με υπολογιστές γενικότερα, παράτα τα τώρα.
Προλαβαίνεις. Βρες άλλη δουλειά, που να σε κάνει ευτυχισμένο. Και στην οποία να μην χρειάζεσαι κιόλας υπολογιστές. Αδύνατο το κόβω με ότι και να ασχοληθείς. Και οι κηπουροί πια που φτιάχνουν κήπους επαγγελματικούς με software το κάνουν, οπότε ούτε η κηπουρική δεν θα είναι το φόρτε σου.
Τι ΔΕΝ είναι λοιπον υπολογιστής σε ένα ραδιοφωνικό στούντιο.
Το μικρόφωνο και τα ακουστικά, μόνο! Διότι και τα καλώδια πια έχουν αρχίσει να είναι είδος προς εξαφάνιση. Ιδίως τα αγαπημένα μας καλώδια με XLR και RCA. Bluetooth συνδέσεις και VoA με τον ήχο μέσω IP είναι εγγύηση ότι όποιος δεν ξέρει από υπολογιστές πάει τώρα σπίτι του. Κονσόλα με Audio over Ip είναι καταρχήν το trend εδώ και καιρό.
Όσο για τους επεξεργαστές ήχου? Software σε ένα κουτί. Και το κυριότερο. Από που παίζεις μουσική οεο? Φυσικά από υπολογιστή. ΤΑ ΠΑΝΤΑ. Τι? Βγάζεις ακόμη τηλέφωνα στον αέρα με τηλεφωνικό Υβρίδιο? Που ζεις? Στην Ουγκάντα? Sorry αλλα και εκεί τους ακροατές τους βγάζουν πια στον αέρα μέσω Viber και φυσικά …από υπολογιστή.
To make the long story short. Στον αερα ΟΛΑ ειναι πια υπολογιστές. Και στο Production είναι όλα επίσης υπολογιστές και software, για μονταζ κτλ. Από Wavelab και Cool edit μέχρι Pro Tools. (λέμε τώρα), Και φυσικά ότι αφορα το streaming του σταθμού ΌΛΑ από υπολογιστή, η hardware κουτιά με software εάν θέλεις. Το ίδιο φαγητό, διαφορετικά σερβιρισμένο.
Ηχολήπτης ραδιοφωνου λοιπόν σημαίνει χειριστής υπολογιστή με ειδίκευση στον ήχο βασικά. Αυτό όμως σημαίνει παράλληλα και πολλά άλλα πράγματα.Όταν όλα είναι συνδεδεμένα σε Δίκτυο σε ένα ραδιόφωνο, οφείλεις να γνωρίζεις σχεδόν τα πάντα γύρω από αυτό το περιβάλλον. Είτε ως Τεχνικός ήχου είτε ως Τεχνικός προϊστάμενος και σχεδόν ως ΙΤ manager. ΔΗΛΑΔΗ ΟΦΕΙΛΕΙΣ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ 35 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ.
Μια βασική λεπτομέρεια είναι επίσης το upgrade. Στις γνώσεις σου. Η τεχνολογία θες δε θες τρέχει με υπερβολική ταχύτητα και κανένας δεν θα βρεθεί να της κόψει κλίση. Οπότε οφείλεις να την ακολουθείς ως τεχνικός ήχου. Και να τρέξεις με την ίδια ταχύτητα για να την προλάβεις φυσικά.
Αληθινό περιστατικό. Σε πασίγνωστο ενημερωτικό ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας που μετατράπηκε σε μουσικό σταθμό εν μια νυκτί, ο επι 20 ετών Τεχνικός προϊστάμενος ΔΕΝ γνώριζε ότι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί στην Ελλάδα οφείλουν να «παίζουν» με διαμόρφωση μέχρι 75 khz.
Ο άνθρωπος ΔΕΝ γνώριζε ότι η επιτρεπτή διαμόρφωση του σταθμού στον οποίο είναι προϊστάμενος όλων των ηχοληπτών για 20 χρόνια είναι ο ήχος να παίζει μέχρι τα 75 khz. Το ωραιότερο δε, τον ενημέρωσε για αυτό, ένας …παραγωγός ραδιοφώνου που εργαζόταν στον σταθμό.
Δεν θα αναφερθώ εκτενώς και σε προσωπική εμπειρία που είχα χρόνια πριν, να εξηγώ σε ηχολήπτη ότι το RE20 δεν χρειαζεται phantom power 48 volt, αφου είναι δυναμικό και όχι condenser mic, τεσπα.
Η ουσία είναι ότι ως ηχολήπτης ραδιοφώνου οφείλεις να αναβαθμίζεις συνεχώς τις γνώσεις σου και να ενημερώνεσαι για την τρέχουσα τεχνολογία. ΑΥΤΟ ειναι που θα σου διασφαλίσει το μέλλον σου και το παρόν σου εκεί που εργάζεσαι.
Επίσης το γεγονός ότι δουλεύεις πλέον με υπολογιστές και software ΔΕΝ σημαίνει ότι ΔΕΝ έχεις ανάγκη πια να γνωρίζεις τις βασικές γνώσεις ηχοληψίας, και δη για το περιβάλλον του ραδιοφώνου.
Ο ηχολήπτης του ραδιοφώνου δεν έχει πεθάνει, απλώς έχει μεταλλαχθεί. Είναι και θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητος σε κάθε ραδιοφωνικό σταθμό. Αλλά με βελτιωμένες γνώσεις.