in

Ηχολήπτης ραδιοφώνου. Ένα επάγγελμα που πεθαίνει? Όχι βέβαια. ΜΕΡΟΣ Α

broadcastnews hand with mixing console in music recording studio 033 1
music, technology, people and equipment concept - hand using mixing console in sound recording studio

Δεν θέλω να φανώ υπερβολικός, αλλα ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 90, το μύθευμα ότι το επάγγελμα του ηχολήπτη στα ραδιόφωνο πεθαίνει, ήταν από τότε της μόδας. Περιττεύει νομίζω να πω, πως έκτοτε και την τελευταία εικοσαετία, το είδος του «ραδιοφωνικού ηχολήπτη» ζει, και δεν είναι ακόμη είδος υπό εξαφάνιση.

Εάν έχουν υπάρξει μειώσεις στις θέσεις εργασίας ηχοληπτών ραδιοφώνου? Πολλές. Όπως άλλωστε σε όλους τους κλάδους και για όλα σχεδόν τα επαγγέλματα λόγω οικονομικής κρίσης και τελευταίως και λόγω της πανδημίας. Αυτοι είναι οι λόγοι. Όχι η ύπαρξη υπολογιστών.

Εάν κινδυνευει το επάγγελμα του ηχολήπτη στο ραδιόφωνο? Ναι, αλλα οχι και του σύγχρονου ηχολήπτη με skills. Εάν – ακόμη – υπάρχεις στο χώρο και απασχολείσαι ως ηχολήπτης ραδιοφωνου με μοναδικό αντικείμενο εργασίας που και που να σηκώνεις κανενα fader για μικρόφωνο με έναν δημοσιογράφο απέναντι σου, και άντε, να του βαζεις και κανενα τραγουδακι, τότε ναι, έχεις πρόβλημα.

Ο ηχολήπτης ραδιοφώνου του σήμερα λόγω τεχνολογίας είναι σαφώς ένας διαφορετικός επαγγελματίας από ότι ήταν πριν 35 χρόνια, στο ξεκίνημα της ιδιωτικής ραδιοφωνίας. Καταργήθηκαν τα μπομπινόφωνα, τα κασσετόφωνα, τα πικάπ, οι τσιγκλιέρες, τα cd player κτλ και στην θέση αυτών, ήρθαν οι υπολογιστές, οι υπολογιστές, οι υπολογιστές και οι υπολογιστές. Και? Εσυ τι κάνεις, μένεις άπραγος?

Ελπίζω, να μην ελπίζεις ότι θα γίνουν και πάλι της μόδας στα ραδιοφωνικά studio μπομπινόφωνα, κασσετόφωνα, πικάπ, τσιγκλιέρες, και cd player. Οκ, συμφωνώ μαζι σου ωραία θα ήταν, και εμένα μου αρέσει το vintage περιβάλλον. Καλό όμως είναι να είμεθα ρεαλιστές και ουχι ονειροπόλοι.

Δεν υπονοώ ότι όλοι οι σημερινοί ηχολήπτες έχουν τεχνογνωσία 80s φυσικά. Ίσα ίσα. Η τεχνολογία έχει αλλάξει εντελώς το ραδιοφωνικό σκηνικό και οι υπολογιστές είναι οι πρωτομάστορες σε αυτή τη διαδικασία. ΟΜΩΣ. Νέο τεχνολογικό περιβάλλον σημαίνει νέες ανάγκες σε γνώση.

Κάποτε έκανες μοντάζ στο production σε μπομπίνες, ψαλίδι εδώ ψαλίδι εκεί, ακόμη και με κασέτες με συνεργάτη σου έναν στυλό Bic. Μετα ήρθαν τα mini disc, τζινγκλιέρες, και κάποια στιγμή τσουπ, έσκασε και το 360 systems με σκληρό δίσκο στα χέρια σου. Τώρα ΌΛΑ αυτά είναι άφαντα και μια οθόνη σε κοιτάζει μόνο καθημερινά.

Το λες και ερωτική σχέση. Software, software, software everywhere. Ε και ? Τι θα γίνει? Θα αλλάξεις επάγγελμα? Μπορείς φυσικά, άν έχεις απογοητευτεί, η απλώς δεν έχεις γοητευτεί από τον υπολογιστή. Αληθεύει ότι αυτό έπραξαν πολλοί ηχολήπτες ραδιοφώνου μέχρι τώρα. Τα παράτησαν.

Αυτό όμως έχει συμβεί και σε πολλά άλλα επαγγέλματα. Ίσως κάποια στιγμή, αποφάσισες να αλλάξεις επαγγελματικό κλάδο. Ήσουν δικηγόρος και έγινες ταξιτζής, ήσουν αρχιτέκτονας και έγινες ασφαλιστής. Οκ δεν αντιλέγω, τυχαίνει. Αλλα αυτό το φαινόμενο παρατηρείται σε ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ ΗΧΟΛΗΠΤΩΝ.

Και ερχόμαστε στον σημερινό ηχολήπτη, η εάν θέλεις τον ΤΕΧΝΙΚΌ ΉΧΟΥ του σήμερα. Τι χρειάζεται να γνωρίζει έστω θεωρητικά και είναι ποια ειναι τα skills πρέπει να διαθέτει κάποιος για να είναι ηχολήπτης ραδιοφώνου.

Καταρχήν να συμφωνήσουμε σε αυτό. Αν εξαιρέσουμε τους ενημερωτικούς και τους αθλητικούς ραδιοσταθμούς που διαθέτουν άφθονους δημοσιογράφους, για όλα τα υπόλοιπα ραδιόφωνα ψυχαγωγικά και μουσικά, το «είμαι ηχολήπτης στη κονσόλα του αέρα καθημερινώς» είναι λόγια του αέρα. Όνειρο που πάει, πέρασε. Ναι, εάν εργάζεσαι σε ενημερωτικό σταθμό, τότε τα δάχτυλα σου ανεβοκατεβάζουν τα fader της κονσόλας συνέχεια, για να μπορεί ο δημοσιογράφος να κάνει εκπομπή, δεν αντιλέγω.

Να πουμε βέβαια εδώ ότι στο εξωτερικό υπάρχει πάντα ηχολήπτης για τον αέρα αλλα και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι εφόσον μπορούν και το επιθυμούν…αγγίζουν κάποια fader έστω και σε μικρή κονσόλα, και με το άγρυπνο βλέμμα του ηχολήπτη βάρδιας. ΔΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυτό.

Αρκεί να υπάρχει ΠΆΝΤΑ ηχολήπτης βάρδιας. Για να μην παρεξηγηθούμε το αναφέρω. Είπαμε, αν «πέσει» ο σταθμός, πρέπει πάντα να υπάρχει τεχνικός βάρδιας να επέμβει.

Και ας έχει φτάσει η τεχνολογία στο σημείο να μπορεί ένα restart από μια off air κατασταση να γίνει και αυτόματα με back up σύστημα, η remotely βεβαίως.

ΜΕΡΟΣ Β 

Eγγραφείτε στη λίστα μας

Μόνο κάθε Τρίτη θα λαμβάνετε εξαιρετικά νέα στο e-mail σας!

Σας ευχαριστούμε για την εγγραφή σας στο Broadcastnews!

Something went wrong.

What do you think?

Written by Kostas Sitopoulos

Ξεκίνησε το 1982 να ασχολείται με το πειρατικό ραδιόφωνο. Αρχικά διαβάζε μανιωδώς Τεχνική Εκλογή, τον Ερασιτέχνη, τις Ηλεκτρονικές Κατασκευές κτλ. Και μετα ένα ξεχωριστό δώρο του άλλαξε την ζωή. Ένας ξαδελφός του, ραδιοπειρατής στα Μεσαία, του έκανε δώρο ένα μικρό πομπουδάκι στα FM. Αυτό ήταν. Ακολούθησαν άλλοι μεγαλύτεροι πομποί και τελικά ακολούθησε το 1986 και το πρώτο δικαστήριο για ραδιοπειρατία. Στα 17 του δηλαδή. Λίγο αργότερα ξεκίνησε να σπουδάζει ηχολήπτης στην Σχολή Παπαντωνοπούλου αλλά τα παράτησε για να πάει στρατό. Όμως δεν παράτησε και το ραδιόφωνο. Μέσα στα επόμενα χρόνια τον φιλοξένησαν τα μικρόφωνα των Jeronimo Groovy 88.9 FM, Galaxy 92, Αθηνα 984, Kiss FM, Klik FM, Best Radio, Mad Radio, Easy FM, Nostos, Λάμψη FM κτλ. Και τότε ήρθε η πιο ενδιαφέρουσα επαγγελματική πρόταση. Να αναλάβει Διευθυντής Προγράμματος του VILLAGE FM 88,3. Ο σταθμός που μέσα σε 14 μήνες συγκέντρωσε 535.000 ακροατές στην Αθήνα, αγγίζοντας το 13,3 % ακροαματικότητα, νούμερο ρεκόρ για σταθμό με ξένο ρεπερτόριο, ακόμη και σήμερα. Επειτα πήγε για 2 χρόνια στην Κύπρο ως Διευθυντής προγράμματος και Σύμβουλος σε θέματα ραδιοφώνου. Παράλληλα έμπλεξε και με τον περιοδικό Τύπο, ακόμη και με εφημερίδες κτλ, αλλα πάντα η Νο1 αγάπη του ήταν και είναι το ραδιόφωνο. Μέχρι και σήμερα.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

0
broadcastnews pink retro tv on white background 01

3 συχνά λάθη στις διαφημιστικές καμπάνιες

broadcastnews skai new logo

ΕΙΙΡΑ: Πρώτος ο ΣΚΑΙ σε ακροαματικότητα από 18/5-12/7